Hallitus pitää kiinni keliakiakorvauksesta

Hallitus sai eilen valmiiksi budjettiriihen. Tiedossa on suuria säästöjä, mutta keliakiakorvauksen osittainen palauttaminen säilyy suunnitelmissa.

• Teksti Leila Alivuotila
  • Kuvat Keliakialiitto ja Sari Tanus
– Olemme erittäin kiitollisia siitä, että hallitus pitää kiinni hallitusohjelmakirjauksestaan. Keliakiaa sairastaville ehdottoman tarkka gluteeniton ruokavalio on lääke, sanoo Keliakialiiton toiminnanjohtaja Niina Puronurmi.

Petteri Orpon (kok.) hallitus on saanut päätettyä valtion budjetista vuodelle 2025. Hallitus teki myös päätöksiä uusista säästöistä noin 90 miljoonan euron edestä.

Hallitus jätti käyttämättä yhden valtiovarainministeriön ehdotuksen lisäsäästöistä eli keliakiakorvausta varten suunnitellun rahoituksen merkittävän pienentämisen.

– Keliakiakorvausta varten oli alun perin suunniteltu 10 miljoonaa euroa, mutta sitä oltiin vähentämässä 9 miljoonaa euroa. Nyt hallitus päätti olla koskematta tähän säästötoimeen, mikä on erittäin hyvä asia, kiittää Keliakialiiton toiminnanjohtaja Niina Puronurmi.

Maa- ja metsätalousministeri Sari Essayah (kd.) totesi hallituksen budjettiriihen infotilaisuudessa tiistai-iltana, että keliakiakorvaus toteutetaan alle kahdeksantoistavuotiaille ja pienituloisimmille aikuisille.

– Iloitsen näin keliakiaviikolla budjettiriihestä saaduista hyvistä uutisista. Keliakiakorvauksen palautus etenee eikä siihen varattuja euroja olla leikkaamassa monista säästötoimista huolimatta, toteaa Keliakialiiton puheenjohtaja, kansanedustaja (kd.) Sari Tanus.

Hallitusohjelmaan on kirjattu, että keliakiakorvaus palautetaan alaikäisiä ja alemman tulotason aikuisia painottaen.

– Olemme erittäin kiitollisia siitä, että hallitus pitää kiinni hallitusohjelmakirjauksestaan. Keliakiaa sairastaville ehdottoman tarkka gluteeniton ruokavalio on lääke, sanoo Puronurmi.

Keliakialiitto on ajanut keliakiakorvausta siitä asti, kun se poistettiin vuoden 2015 lopussa. Tällä hetkellä vain alle 16-vuotiaat keliakiaa sairastavat saavat yhteiskunnan tukea vammaistuen muodossa.

Keliakialiitto on systemaattisesti ajanut keliakiakorvausta kaikille keliakiaa sairastaville.

– Saimme viime keväänä viimeinkin hallitusohjelmaan kirjauksen keliakiakorvauksen palauttamisesta alle 18-vuotiaille ja alemman tulotason aikuisille, joille rahallinen tuki keliakian välttämättömän hoidon toteuttamiseksi on erityisen tärkeää. Pidämme kiinni hallitusohjelmakirjauksesta. On korkea aika korjata tätä potilasryhmää koskeva epäkohta, Tanus painottaa.

Eduskunta tekee lopullisen päätöksen

Hallituksen budjettiriihen päätökset siirtyvät seuraavaksi valtiovarainministeriöön talousarvioesityksen viimeistelyä varten. Viimeistelty esitys hyväksytään valtioneuvoston yleisistunnossa, jonka jälkeen esitys julkaistaan ja annetaan eduskunnan käsiteltäväksi.

Eduskunta päättää valtion varojen käytöstä ja voi tehdä esitykseen muutoksia. Eduskunta käy keskustelun talousarvion sisällöstä ja hyväksyy valtion talousarvion täysistunnossa joulukuussa.