Keliakiaviikko huipentuu Suomen suurimpiin gluteenittomiin kahveihin

Valtakunnallisella keliakiaviikolla 2.–8.9.2024 kahvitellaan tänä vuonna gluteenittomasti ympäri Suomen. Viikko huipentuu Suomen suurimpiin gluteenittomiin kahveihin lauantaina 7.9.2024. Keliakiaviikon tavoitteena on lisätä tietoa gluteenittomuudesta ja samalla nauttia yhteisistä kahvihetkistä.

• Julkaistu

Kodin ulkopuolella ruokailu huolettaa gluteenitonta ruokavaliota noudattavia. Keliakialiitto haluaa purkaa ulkona ruokailemisen esteitä keliakiaviikon avulla.

– Jäsenkyselymme mukaan 51 prosenttia gluteenitonta ruokavaliota noudattavista arveluttaa kodin ulkopuolella ruokailu aina ja 46 prosenttia joskus. Haluamme rohkaista gluteenitonta ruokavaliota noudattavia kysymään itselleen sopivaa syötävää, ja kahviloita tarjoamaan monipuolisesti gluteenitonta sekä kertomaan siitä, sanoo Keliakialiiton toiminnanjohtaja Niina Puronurmi.

Puronurmi uskoo, että vuoropuhelua lisäämällä saadaan parannettua sekä gluteenittomien vaihtoehtojen turvallisuutta että valikoimaa.

Keliakialiitto on laatinut kahviloille gluteenittomuuden huoneentaulun (pdf), johon on tiivistetty tärkeimmät asiat gluteenittomuuden varmistamiseksi.

Lisää suolaisia vaihtoehtoja

Keliakialiiton HoReCa-asiantuntijan Eija Lindbergin mielestä Suomessa kahviloiden gluteeniton osaaminen ja tarjonta vaihtelevat.

– Joissain harvoissa paikoissa kaikki voi olla gluteenitonta, toisissa taas ei ole mitään gluteenitonta. Valtaosa on siltä väliltä, hän kuvailee.

Gluteenitonta ruokavaliota noudattavat toivovat kahviloilta lisää vaihtoehtoja, etenkin suolaista syötävää, ja tuoretuotteita pakasteiden sijaan. Ja selkeitä merkintöjä.

– G-merkinnän merkitystä ei ole määritelty laissa, ja se voikin tarkoittaa gluteenitonta, gluteenipitoista tai sitä, että annos voidaan valmistaa gluteenittomaksi. Tärkeintä on, että merkinnän tarkoitus kerrotaan, Lindberg sanoo.

Keskiviikkona 4. syyskuuta kello 18 Lindberg pitää kaikille avoimen webinaarin, minkä aiheena on gluteeniton asiakas kahvilassa. Webinaariin ilmoittaudutaan Keliakialiiton verkkosivujen kautta.

Suomen suurimmat gluteenittomat kahvit

Keliakiaviikko huipentuu lauantaina 7. syyskuuta, jolloin nautitaan ensimmäistä kertaa Suomen suurimmat gluteenittomat kahvit.

– Kannustamme silloin kaikkia gluteenitonta ruokavaliota noudattavia läheisineen viettämään yhteisiä kahvihetkiä kahviloissa, työpaikoilla ja kodeissa. Myös useat paikalliset keliakiayhdistykset järjestävät silloin kahvilatapahtumia, kertoo Puronurmi.

Yhteisiä kahvitilaisuuksia on tulossa runsaasti eri puolille Suomea, ja niihin ovat tervetulleita kaikki gluteenittomuudesta kiinnostuneet. Tapahtumista löytyy tietoa Keliakialiiton verkkosivuilta sekä keliakiayhdistysten verkkosivuilta ja some-kanavista.

Keliakialiiton verkkosivuilta löytyy keliakiaviikkoa varten laadittuja makeita ja suolaisia gluteenittomia reseptejä: focaccia, puolukkamoussekakku, omenapiirakka ja kana-caesar-wrapit.

Keliakialiiton Facebook- ja Instagram-sivuilla kannustetaan ihmisiä osallistumaan keliakiaviikkoon aihetunnisteella #gluteenittomatkahvit ja #keliakiaviikko. Osallistua voi esimerkiksi tekemällä postauksen omasta gluteenittomasta kahvihetkestä tai suosikkileivonnaisesta ja tägäämällä oman lempikahvilan somessa.

Lisätietoa ja aineistoja keliakiaviikon sivuilla.