Lakimuutos helpottaisi vain pienen osan taloudellista ahdinkoa

Hallituksen esitysluonnoksessa keliakiakorvausta esitetään osaksi perustoimeentulotukea. Keliakialiitto on antanut asiasta lausunnon. Liiton mielestä tuki on liian pieni ja kohdentuisi vain kaikkein heikoimmassa taloudellisessa asemassa oleviin.

• Teksti Leila Alivuotila
  • Kuvat Adobe Stock
Perustoimeentulotukeen esitettävä 25 euron keliakiakorvaus toisi helpotusta kaikkein heikoimmassa taloudellisessa tilanteessa oleville keliaakikoille.

Keliakialiiton mielestä esitys keliakiakorvauksen liittämisestä perustoimeentulotukeen on toimenpiteenä riittämätön.

– Keliakiakorvauksen ulkopuolelle jäisi suuri osa pienituloisista keliakiaa sairastavista, vaikka hallitusohjelmassa todetaan, että keliakiakorvaus palautetaan alaikäisiä ja alemman tulotason aikuisia painottaen, toteaa Keliakialiiton puheenjohtaja, kansanedustaja Sari Tanus.

Hallituksen esitysluonnoksessa esitetään keliakiakorvauksen liittämistä osaksi perustoimeentulotukea yli 16-vuotiaille keliakiaa sairastaville henkilöille. Kuitenkin vain pieni osa keliakiaa sairastavista saa perustoimeentulotukea.

– Perustoimeentulotuen ulkopuolelle ja siten ilman ehdotettua keliakiakorvausta jäisivät usein esimerkiksi opiskelijat, pientä eläkettä saavat, pienipalkkaiset ja vanhempainvapaalla olevat keliaakikot, Tanus huomauttaa.

Tanuksen mielestä näiden ryhmien osalta hallituksen esitykset hallitusohjelmakirjauksen toteutumiseksi tulisi tuoda käsittelyyn pikimmiten, jotta turvataan kaikkien pienituloisten keliakiaa sairastavien yhdenvertaiset mahdollisuudet noudattaa gluteenitonta ruokavaliota.

Esitetty korvaus liian pieni

Perustoimeentulotukeen esitetään 25 euron keliakiakorvausta kuukaudessa.

– Esitetty korvaus on ehdottomasti liian pieni. Ehdotamme korvauksen suuruudeksi 38 euroa. Tällöin korvaus määriteltäisiin samalla laskukaavalla kuin kliinisten ravintovalmisteiden erityiskorvausoikeus. Lisäksi korvaus tulee sitoa indeksiin, toteaa Keliakialiiton toiminnanjohtaja Niina Puronurmi.

Sosiaali- ja terveysministeriön julkisen talouden suunnitelmassa vuosille 2025–2027 on esitetty keliakiakorvaukseen kymmenen miljoonan euron rahoitusta. Hallituksen esitysluonnoksessa esitetään kuitenkin vain yhden miljoonan euron pysyvää rahoitusta varattavaksi keliakiakorvauksen maksuun perustoimeentulotuessa.

Keliakialiiton mielestä korvaus kuuluisi kaikille keliakiaa sairastaville. Minkään muunkaan sairauden hoidon tukemisessa ei ole määritelty tulorajoja, vaan tuen saamisen perusteena on diagnoosi ja hoidon tarve.

– Ymmärrämme Suomen valtion talouden heikon tilanteen, joten tämä kaikkein heikoimmassa taloudellisessa asemassa olevien tukeminen on tärkeää, Puronurmi toteaa.

Keliakian ainoa hoitomuoto on lääkärin määräämä gluteeniton ruokavalio. Keliakiaan ei ole olemassa lääkehoitoa.

Keliakialiitto on antanut oman lausuntonsa hallituksen esitysluonnoksesta toimeentulotuesta annetun lain muuttamisesta 2.8.2024. Luonnoksesta antoi lausuntonsa lisäksi 17 muuta tahoa. Asian arvioitu esittelyaika eduskunnalle on syyskuussa viikolla 39.

Keliakialiiton lausunto hallituksen esitysluonnoksesta toimeentulotuesta annetun lain muuttamisesta.

Hallituksen esitysluonnos toimeentulotuesta annetun lain muuttamisesta.