Lentomatkailijan keliakiaan on varauduttu
Uutisen tyyppi: Uutinen
Lentokeittiöt kaikkialla maailmassa valmistavat gluteenittomia annoksia. Tilanne muuttuu kimurantiksi, jos keliaakikolla on muitakin allergioita tai herkkyyksiä eikä hänellä ole varaa matkustaa bisnesluokassa. Turvallinen matkanteko vaatii vaivannäköä: Selvitä, kysy, kerro ja varmista.
- Julkaistu
- Teksti Keliakialiitto
TEKSTI Eija Lindberg, HoReCa-asiantuntija & Teija Laurinolli, viestinnän asiantuntija
Kansainvälinen ilmakuljetusliitto IATA on määritellyt ja koodannut erikoisannoksia, joista gluteeniton GFML on yksi.
- Käytännössä kaikki matkustajalentoyhtiöt ja lentokeittiöt toimivat yhteisesti sovittujen käytäntöjen mukaan, kertoo Johanna Joutsiniemi Finnairin viestinnästä.
- Erikoisaterioiden valmistuksessa ja tarjoilussa noudatetaan äärimmäistä huolellisuutta. Poikkeamien ehdoton poissulkeminen ei alati muuttuvassa ympäristössä ole kuitenkaan mahdollista. Onneksi tällainen on erittäin harvinaista.
Finnair auditoi käyttämiensä lentokeittiöiden elintarviketurvallisuutta säännöllisesti.
- Gluteenittomien annosten turvallisuus, kuten ristikontaminaatioriski, on yksi auditoinnin painopisteistä. Annosten suunnittelusta vastaa aina koulutettu henkilö.
GFML-annos ei sovellu vilja-allergiselle, koska se voi sisältää gluteenitonta vehnätärkkelystä ja gluteenitonta kauraa.
Valitettavasti useita samanaikaisia ruokavaliorajoitteita ei huomioida economy-luokan perusvalikoimissa.
- Esimerkiksi gluteeniton ateria ja laktoositon ateria on määritelty erikseen. Gluteeniton annos ei ole automaattisesti laktoositon, mutta osa aterian komponenteista tarjottimella voi olla täysin laktoosittomia. Pakatuissa komponenteissa on mukana tuoteselosteet, muista voi tiedustella lennon henkilökunnalta.
Bisnesluokassa kaikki on toisin: matkustaja voi tilata etukäteen kaikkien rajoitteidensa mukaan räätälöidyn annoksen.
Tiedon kulku hyvä varmistaa
Matkustamon palveluhenkilöstö käyttää mobiilisovellusta, joka näyttää asiakkaan istumapaikan ja erikoisateriatyypin. Tarjoilukohtaamisessa henkilöstö usein mainitsee tiedon tyyliin ”ja sinulle olikin varattu gluteeniton ateria”.
Asiakkaallakin on vastuunsa. Esimerkiksi tilanteessa, jossa lennon aikana on vaihdettu paikkaa, on syytä varmistaa tilatun aterian päätyminen varmasti oikealle henkilölle.
Lentolipun hintaan kuuluvien aterioiden merkitsemisestä vastaa cateringpalvelun toimittaja. Erikoisateriatarjottimet ruokineen on merkitty koodeilla siten, että matkustamon henkilökunta löytää ne helposti tarjoiluvaunusta.
Gluteeniton ateria saattaa joskus olla lennon normaaliannos. Silloinkin erikseen gluteenittomana tilattu annos on merkitty GFML-kooditarralla.
Entä jos tilattua ateriaa ei löydykään, vaikka asiakkaalla on tilausvahvistus? Finnair hyvittää puutteen ja aloittaa hyvityskäsittelyn ensisijaisesti jo lennon aikana.
Lyhyillä reittilennoilla ei aterioita turistiluokassa
Finnairin 2-4 tuntia kestävillä reittilennoilla Euroopan-kohteisiin ei economy-luokan matkalippuun sisälly ateriaa. Näille lennoille voi tilata ennakkoon maksullisen kevyen aterian tai leivän, mutta valikoimassa ei ole erikoisaterioita, kuten gluteenitonta (GFML) ateriaa.
Valikoimassa saattaa olla ruoka-annos, joka on valmistettu gluteenittomista raaka-aineista, mutta ateriaan sisältyvä leipä ja makeinen sisältävät gluteenia. Tällöin lämpimän ruoka-annoksen pakkauksessa voi olla GFML-tarra. Merkintä ei koske muita aterian osia.
Lentohenkilökunnalla ei ole oikeutta muuttaa tarjottimien sisältöjä, koska heillä ei ole tarvittavaa tietoa eikä aineita koneessa. He näkevät allergeenitiedot vain, jos asiakas kysyy, jolloin he voivat tarkistaa ne.
Jos matkustaa Euroopan-lennoilla business-luokassa, lipun hintaan sisältyy yksi ateria. Tämän aterian voi ennakkoon valita niin kutsutuista erikoisaterioista kokonaan gluteenittomana, jolloin myös leipä ja mahdollinen jälkiruoka ovat gluteenittomia. Tällöin sekä annoksen pakkauksessa että tarjottimessa on molemmissa GFML-tarrat.
Kaukolennoilla Aasiaan, Pohjois-Amerikkaan ja Lähi-Itään voi erikoisateriat saada kaikkiin matkustusluokkiin.
Yli neljän tunnin lennot lomakohteisiin, kuten Kanariansaaret, Kreikka ja Turkki, ovat oma lukunsa. Ateriavalikoima on suurempi, mutta erikoisaterioita ei voi tilata. Muutkin ateriat täytyy tilata aiemmin kuin reittilennoilla.
Pakkausmerkinnät vaihtelevat
Finnairin lennoilla myyntituotteissa on gluteenittomia vaihtoehtoja, kuten kauraa sisältävä aamiaispuuro, juustotarjotin riisikekseineen sekä perunalastut. Valikoimaan on tulossa oliivit.
Finnair noudattaa pakkausmerkinnöissä Euroopan unionin säädöksiä, joissa on huomioitu 14 allergeeniä.
Henkilöstöltä voi aina kysyä. Allergeenitiedot ovat saatavilla Finnairin Helsingistä lähtevillä lennoilla. Asiakaspalvelu ei pysty jakamaan yksittäisen matkustajan allergiatietoja matkustamohenkilökunnalle.
Asiakkaan täytyy varautua siihen, että etenkään Euroopan ulkopuolelta lähtevillä lennoilla ei ole saatavilla varsinaisia ainesosalistoja tai allergeenitietoja. Elintarvikelainsäädäntö ei ole kaikkialla samanlainen, joten ilmoitettavat allergeenit voivat vaihdella.
Matkustamohenkilökunnan palvelumanuaalissa ohjeistetaan allergeeneistä, erikoisruokavalioista sekä tarjoiluvälineiden käytöstä vaikkapa voimakkaasti allergisoivien tuotteiden kohdalla. Lentokohtaiset erikoisateriatiedot on sisällytetty erillisenä liitteenä lennon tietoihin.
Omat eväät lennolla sallittuja
Omia ruokia voi tuoda lennolle, kunhan matkustaja noudattaa käsimatkatavaroita koskevia turvallisuusmääräyksiä. Eväitä ei voi lämmittää tai pitää jääkaapissa lennon aikana.
Ruumaan menevässä matkalaukussa voi kuljettaa ruokia myös määränpäähän, jos tuonti kohdemaahan on sallittu. Joihinkin maihin ei esimerkiksi voi viedä viljatuotteita ja hedelmiä.
Matkustaja voi ottaa mukaan myös omia puhdistuspyyhkeitä, joilla voi puhdistaa käsinojat, selkänojan ja taitettavan pöydän mahdollisista pähkinä- ja muista allergeenijäämistä.
Lennoilla tarjoiltavissa aterioissa tai muiden asiakkaiden eväissä saattaa olla pähkinöitä tai jäämiä niistä. Henkilökunta voi pyytää allergisen lähellä istuvia asiakkaita välttämään pähkinöiden syömistä ja keskeyttää läheisyydessä myös pähkinätuotteiden tarjoilun. Kaikille lennon asiakkaille ei voida asiasta kuuluttaa.
Erikoisannokset yhä harvinaisia
Lentoyhtiön keittiö Finnair Kitchen valmistaa gluteenittomia aterioita omille Euroopan meno- ja paluulennoilleen sekä kaukokohteisiin matkaaville lennoilleen.
- Kaukokohteista Helsinkiin suuntaavien lentojen annokset toimitetaan kohdemaan catering-palveluista. Maailmalla lentokeittiöt valmistavat tyypillisesti samoja gluteenittomia annoksia usealle eri asiakaslentoyhtiölle. Myös Finnair Kitchen tarjoaa ostopalveluja, Johanna Joutsiniemi sanoo.
Erikoisannosten suhteelliset osuudet ovat melko pieniä. Finnairin lennoilla gluteenittomien aterioiden osuus kaikista annoksista on noin 0,5 prosenttia ja erikoisannoksista arviolta 5 prosenttia. Osa valmistetaan omassa keittiössä Helsinki-Vantaalla, osa tulee valmiina.
Finnairin omassa keittiössä käytetään paljon kotimaisia tuotteita, kuten leipiä ja leivonnaisia.
- Aina kotimaista vaihtoehtoa ei ole saatavilla. Toki myös hinta ja laatu vaikuttavat valintoihin. Gluteenittomaan ateriasuunnitteluun on tullut lisää mahdollisuuksia, koska hyödynnämme nykyään myös tuotteita, joissa on käytetty puhdasta gluteenitonta kauraa, kertoo erikoisaterioiden suunnittelija Jaana Puurtinen Finnair Kitchenistä.
TIETOLAATIKKO
Kannattaa tarkistaa ruokatarjoiluja koskevat tiedot aina lentoyhtiöiden omilta sivuilta tai ottamalla yhteyttä niiden asiakaspalveluun.
Finnairin linkkejä:
https://www.finnair.com/fi-fi/nordic-kitchen--ruoat-ja-juomat-lennolla
https://www.finnair.com/fi-fi/usein-kysytyt-kysymykset/ruoka-ja-ruokavaliot
Sanastoa
Pre-order annos. Ennakkoon tilattavissa oleva, erikseen maksettava ruoka lennoille, joilla ei ruokaa muuten tarjoilla. Ei mahdollisuutta erityisruokavalioihin. Mikäli osto ei onnistu, lennon ateriakiintiö voi olla täynnä. Valikoima ja tilaaminen voivat vaihdella lennon keston mukaan. Ei voi tilata enää lennon aikana.
Erikoisannos. Erityisruokavaliot huomioon ottava ruokavaihtoehto lennoille, joiden lipun hintaan sisältyy lentoateria. Pitää varata etukäteen, mutta ei maksa erikseen.
Matkalla-sivuston vinkit käyttöön
Keliakialiitto on koonnut nettisivuilleen hyödyllisiä vinkkejä gluteenittoman matkailijan avuksi ja iloksi. Matkalla-osio löytyy osoitteesta keliakialiitto.fi/matkalla.
Mitä pitää ottaa huomioon ennen matkaa, reissua varatessa, pakkaamisen tuiskeessa ja lopulta matkakohteessa?
Entä kuinka kertoa keliakiasta ja gluteenittomasta ruokavaliosta esimerkiksi ravintolan tarjoilijalle, jos yhteistä kieltä ei ole? Sivuilla on tarjolla peräti 27 kielikäännöstä. Niistä suurin osa on jäsenetuja, joten palvelun käyttäjän täytyy kirjautua. Käännöksissä on sama teksti suomeksi ja kohdekielellä.
Jos haluat valmistaa gluteenittomat ruokasi itse, valitse huoneistohotelli, jossa on keittomahdollisuus.
Tiesitkö, että gluteenittoman tuotteen merkki on käytössä lähes 30 Euroopan maassa? Kaupoissa tähän merkkiin voi luottaa. Ravintoloissa ja kahviloissa annosmerkintä ei ole yhtenäistä, joten ole tarkkana. Yhdessä G-merkintä voi tarkoittaa, että annos on gluteeniton ja toisessa, että se nimenomaan sisältää gluteenia.
Ota mukaan
Kielikäännös tulostettuna.
Paahtopussi. Voit ostaa niitä Keliakialiiton verkkokaupasta. Sujauttamalla gluteenittoman leipäviipaleen paahtopussiin, saat rapeaa ja maistuvaa turvallisesti leivänpaahtimessa, jossa paahdetaan myös tavanomaisia, gluteenipitoisia leipiä. Yhtä pussia voi käyttää jopa 300 kertaa.
Juttu on julkaistu Gluteeniton elämä 4/23 -lehdessä. Siihen on julkaistu Finnairin kertoma täsmennys lehdessä numero 5/23. Täsmennys on sisällytetty tähän verkkojuttuun.