Dani Hänninen haluaa tarjota kaikille asiakkaille saman kokemuksen
Uutisen tyyppi: Artikkeli
Ravintoloitsija, keittiöpäällikkö Dani Hänninen haluaa tehdä ruokaa kaikille. Hänen Wellamo-ravintolassaan raaka-aineet ovat lähtökohtaisesti gluteenittomia ja monet myös vegaanisia.
- Julkaistu
- Teksti Leila Alivuotila
- Kuvat Silja Minkkinen
Hännisen mielestä ruuan valmistusta helpottaa se, kun asioita ei tarvitse miettiä erikseen.
– Gluteenittomat ja vegaaniset tuotteet käyvät kaikille, hän toteaa.
Hännisen mielestä gluteenittomat raaka-aineet ovat Suomessa äärettömän hyviä eivätkä ne eroa maun tai käytön kannalta gluteenipitoisista. Ainoat haasteet ovat sitkon saaminen ilman vehnää ja purutuntuman saaminen usein hyvin hienojakoisista gluteenittomista jauhoista.
– Oikean jyvän tai jauhon löytäminen voi viedä aikaa. Itse käytän paljon tattaria ja kvinoaa. Tattarijauhoja tai -jyviä keittämällä saa jopa ruishenkisen fiiliksen, hän toteaa.
Erityisruokavaliot töiden kautta tutuiksi
Hännisen positiivinen suhtautuminen allergioihin ja erityisruokavalioihin on opiskelujen sekä töiden kautta opittua. Hän on opiskellut Keudassa hotelli-, ravintola- ja catering-alan perustutkinnon ja Haaga-Helia-ammattikorkeakoulussa restonomiksi.
Vuonna 2020 Hänninen osallistui MasterChef Suomi -ohjelmaan. Wellamon lisäksi hän toimii ravintoloitsijana ravintola 305:ssa ja The bull & The Firmissä.
Hännisen mielestä se, että 97:ää prosenttia gluteenitonta ruokavaliota noudattavia huolettaa kodin ulkopuolella ruokailu aina tai joskus, on järkyttävää.
– Se on huolestuttavaa, jos erityisruokavalioita ei oteta vakavasti, hän sanoo.
Menun suunnittelusta liikkeelle
Hännisen Wellamo-ravintolassa ruokalista vaihtuu kuuden viikon välein. Nyt on menossa 22. menu.
– Suunnittelemme ruokalistan niin, että se sopii mahdollisimman monelle.
Kaikki menun annokset pystytään valmistamaan gluteenittomina. Hänninen pyrkii myös siihen, että gluteenittomat annokset näyttävät ja maistuvat samalta kuin gluteenipitoiset.
– Haluan, että gluteenittomat asiakkaat saavat saman kokemuksen kuin muut.
Kerro ruokavaliosta etukäteen
Wellamon verkkosivuilla pyydetään, että asiakkaat ilmoittaisivat mahdollisista allergioistaan ja ruokavalioistaan varausta tehdessään. Näin ravintola pystyy varautumaan niihin mahdollisimman hyvin.
– 98 prosenttia asiakkaista ilmoittaa nykyisin allergioista ja erityisruokavalioista etukäteen.
Ruokalistassa ei ole erityisruokavaliomerkintöjä eikä merkintöjä allergeeneista. Miksi ei?
– Se on helpointa ja esteettisintä. Jos menulla on liikaa informaatiota, se hämmentää asiakkaita.
Varaukset ja niihin liittyvät ruokavaliot katsotaan ravintolassa päivittäin läpi. Lisäksi vieraat ja heidän ruokavalionsa käydään läpi salihenkilökunnan kanssa. Wellamossa on 35 asiakaspaikkaa ja ravintola täyttyy illan aikana kahteen kertaan.
– Se on helpottavaa meille kaikille, että kaikki tietävät, mitä erityisruokavalioita meillä on kunakin päivänä ja miten toimimme niiden suhteen.
Gluteenitonta ruokavaliota noudattavia hän rohkaisee kertomaan erityisruokavalion tarpeestaan selkeästi etukäteen.
– Antakaa meille ravintoloille mahdollisuus palvella hyvin, hän toteaa.
Artikkeli on julkaistu ensin Keliakialiiton Gluteeniton elämä -lehden numerossa 4/2024.
Tietoa ravitsemisalan ammattilaisille
Keliakialiiton verkkosivuilta voit lukea ja tulostaa ajantasaisia ammattilaisille tehtyjä materiaaleja ja käytännön ohjeita siihen, miten gluteenittomuutta voi toteuttaa ravitsemisalalla.