Kahviloiden ja ravintoloiden on kerrottava gluteenittomuudesta yksiselitteisesti

Keliakialiitto on tyytyväinen Ruokaviraston uuteen linjaukseen gluteenittomuuteen liittyvistä merkinnöistä. Ravintoloiden ja kahviloiden pitää kertoa gluteenittomista raaka-aineista ja tuotteista selkeästi ja yksiselitteisesti.

• Teksti Leila Alivuotila
  • Kuvat Pama Alavilo
Gluteenittomuudesta pitää kertoa selkeillä merkinnöillä.

Ravintoloissa on yleistynyt maininta ”valmistettu gluteenittomista raaka-aineista”. Tämä voi johtaa kuluttajia harhaan.

– Kuluttajat voivat luulla koko tuotetta gluteenittomaksi, vaikka gluteenittomuutta ei olisi varmistettu huolellisella valmistusprosessilla. Tämän vuoksi annoimme uuden linjauksen, Ruokaviraston erityisasiantuntija Minna Anthoni kertoo.

Ruokaviraston uusi linjaus on, että tarjoilupaikoissa on mahdollista käyttää mainintaa Gluteenittomista raaka-aineista valmistettu, kunhan siihen lisätään selvennys, ettei lopputuote ole gluteeniton. Merkintä voidaan tehdä esimerkiksi näin: ”Gluteenittomista raaka-aineista valmistettu, ei kuitenkaan gluteeniton.”

Tuote joko on tai ei ole gluteeniton

Jos vain raaka-aineiden gluteenittomuuteen kiinnitetään huomiota, tuote todennäköisesti sisältää gluteenia. Se ei silloin sovellu keliakiaa sairastaville tai vilja-allergiselle, joiden on noudatettava ruokavaliotaan tarkasti.

– Kuluttajalle ei saa syntyä epäselvyyttä siitä, onko ruoka tai leivonnainen gluteeniton vai ei. Selvennykseksi ei riitä maininta, että gluteenittomista raaka-aineista valmistetut pizzat tai muut tuotteet valmistetaan samoissa tiloissa kuin tavanomaiset, Anthoni sanoo.

Kuvituskuvan päällä teksti: Älä hämmennä asiakasta maininnalla "emme voi taata täyttä gluteenittomuutta". Leivonnainen tai ruoka joko on tai ei ole gluteeniton.
Keliakialiitto on tuottanut kahviloille ja ravintoloille infokuvia, joiden avulla kerrotaan gluteenittomuudesta ja merkinnöistä.

Samoissa tiloissa voi valmistaa gluteenittomia ja tavanomaisia tuotteita

Lainsäädäntö määrittää, että gluteenittomaksi saa merkitä ruuan tai tuotteen, joka sisältää gluteenia korkeintaan 20 mg/kg. Raja-arvo voi ylittyä, jos ruokaan sekoittuu esimerkiksi leivänmurusia, korppujauhoja tai pinnoille jääneitä jauhoja.

– Samoissa tiloissa voidaan valmistaa gluteenitonta ja tavanomaista tuotetta, kun valmistusprosessissa ollaan huolellisia, Anthoni sanoo.

Ravintoloissa jauhoa ei yleensä leijaile ilmassa niin sakeasti, että gluteenittomuuden raja-arvo ylittyisi. Se vaatii yleensä suoran kosketuksen esimerkiksi murusten, jauhojen, työvaatteiden tai välineiden kautta.

– Pizzerioissa ja leipomoissa on syytä olla erityisen tarkkana, että valmistusprosessista huolehditaan alusta loppuun, Keliakialiiton HoReCa-asiantuntija Eija Lindberg sanoo.

Lindberg rohkaisee kahviloita ja ravintoloita merkitsemään tuotteensa ylpeästi gluteenittomiksi silloin, kun gluteenittomuus on varmistettu. Keinoja on monia, kahvilasta ja ravintolasta riippuen.

– Monissa paikoissa voidaan esimerkiksi leipoa ja valmistaa gluteenittomat tuotteet aamulla ensimmäiseksi. Tällä taklataan jo monta riskin paikkaa, hän kertoo.

Keliakialiitto on koonnut verkkosivuilleen selkeät ohjeet gluteenittomuuden varmistamiseen ammattikeittiöissä: keliakialiitto.fi/ammattikeittio-vinkit.

Kahviloille on tarjolla myös uusi tulostettava gluteenittomuuden huoneentaulu. Sen voi printata oman työpaikan seinään.

Ensi viikolla vietettävällä valtakunnallisella keliakiaviikolla 2.–8.9. kannustetaan kaikkia kahvittelemaan gluteenittomasti. Viikko huipentuu Suomen suurimmat gluteenittomat kahvit -tapahtumaan lauantaina 7.9.2024.

Lisätietoa keliakiaviikosta.

Ruokaviraston linjaus tarjoilupaikoille gluteenittomuuden merkitsemisestä.