”Saattaa sisältää vehnää” – mitä se käytännössä tarkoittaa?

Uutisen tyyppi: Artikkeli

Jos tuotteessa on "Saattaa sisältää vehnää/ohraa/ruista/gluteenia" -merkintä, voiko gluteenitonta ruokavaliota noudattava käyttää sitä?

• Teksti Sinikka Tierna
  • Kuvat Tuulamaria Lempiälä
Gluteenitonta ruokavaliota noudattavan tulee olla kaupassa tarkkana. Jos tuotteessa on "Saattaa sisältää vehnää/ohraa/ruista/gluteenia" -merkitä, sitä ei suositella keliaakikoille. Poikkeuksena ovat makeiset.

Gluteenitonta ruokavaliota noudattavan täytyy tutkia tarkasti tuotteiden ainesosaluettelot kaupassa ennen ostopäätöstä. Joskus pakkauksen kyljessä lukee ”saattaa sisältää gluteenia, vehnää, ohraa tai ruista” eli jotakin gluteenittomaan ruokavalioon sopimatonta.

Merkintä hämmentää monia. Mitä se käytännössä tarkoittaa?

– Gluteenittoman tuotteen gluteenipitoisuus saa olla korkeintaan 20 mg/kg. Jos valmistaja ei voi tätä taata, vaan tuotteeseen on saattanut sen valmistusprosessin aikana kulkeutua jotain gluteenipitoista, silloin valmistajan on laitettava pakkaukseen varoitusmerkintä, kertoo ravitsemusterapeutti Sanna Arnala Keliakialiitosta.

– Esimerkiksi osa riisi-, tattari- tai kaurahiutaleista ei sovi gluteenittomaan ruokavalioon, koska niitä valmistetaan samoissa tiloissa vehnä-, ohra- tai ruistuotteiden kanssa, hän täsmentää.

”Saattaa sisältää” -merkintä tarkoittaa siis riskiä, että tuotteeseen on voinut jossakin kohtaa livahtaa jotain varsinaisen ainesosaluettelon ulkopuolelta.

Poikkeuksena harvoin syötävät makeiset

Gluteenittomuus on murun tarkkaa, ja siksi keliaakikon täytyy olla valppaana merkintöjen kanssa. Jos elintarvikkeessa on ”saattaa sisältää vehnää/ohraa/ruista/gluteenia” -merkintä, tuotetta ei pääsääntöisesti suositella gluteenittomaan ruokavalioon.

– Poikkeuksen tekevät ”saattaa sisältää” -merkityt makeiset. Niitä voi halutessaan käyttää satunnaisesti pienen määrän eli enintään kaksi kertaa kuukaudessa kourallisen verran, Arnala ohjeistaa.

Keliakialiiton ravitsemusjaosto on arvioinut, että tällaisesta määrästä ei ole keliaakikon terveydelle haittaa.

Keliakialiitto listaa säännöllisesti gluteenittomat makeiset, joissa ei ole varoitusmerkintöjä ja jotka sopivat hyvin gluteenittomaan herkutteluun.

Gluteeniton-merkintään voi luottaa

Olemassa on myös tuotteita, joissa on gluteeniton-merkintä ja siitä huolimatta varoitus ”saattaa sisältää vehnää”.

– Tällöin tuotevalmistaja takaa, että tuotteen gluteenipitoisuus on alle 20 mg/kg, mutta varoitus on tarkoitettu herkimmille allergisille, Arnala selventää.

– Gluteenittomassa ruokavaliossa voi käyttää tällaisia tuotteita.

Ruokavirasto velvoittaa valmistajia merkitsemään gluteenin ainesosaluetteloon, joten pakkausten tekstejä tulkitsevien ei tarvitse pelätä, että gluteeni piiloutuisi esimerkiksi E-koodin tai tärkkelyksen muodossa tuotteeseen.

– Gluteeniton-merkintään voi Suomessa luottaa, toteaa Arnala.