Edistä jäsenhankintaa ja -tyytyväisyyttä yhdistyksessä

Jäsenet muodostavat yhdistyksen, ja yhdistys toimii jäseniään varten. Aktiivinen jäsenhankinta kuuluu yhdistyksen perustoimintaan. Tältä sivulta löydät vinkkejä jäsenhankintaan sekä siihen, miten edistää jäsenten tyytyväisyyttä ja sitoutuneisuutta yhdistykseen.

Markkinoi jäsenyyttä

Aktiivinen jäsenhankinta on osa jokaisen yhdistyksen perustoimintaa.

Jäsenhankinnan kannalta on tärkeää, että yhdistys on näkyvillä monipuolisesti niin verkossa kuin erilaisissa fyysisissä paikoissa. Kannattaa joskus pohtia, mistä kaikkialta teidän yhdistyksenne on löydettävissä? Puuttuuko jokin tärkeä paikka?

Aika ajoin voi toteuttaa myös erilaisia jäsenhankintakampanjoita, esimerkiksi arvonnat, kahvilalahjakortit tmv. tiettynä aikana liittyneiden jäsenten kesken.

Jäsenyyden markkinoinnissa voi tuoda esiin mm. seuraavia jäsenyyden hyötyjä:

  1. Saat Gluteeniton elämä -lehden kotiisi viisi kertaa vuodessa
  2. Saat kattavan Uuden jäsenen paketin heti jäsenmaksun maksettuasi
  3. Voit osallistua keliakiayhdistyksen monipuoliseen toimintaan
  4. Saat neuvoja ja ohjausta gluteenittomaan elämääsi
  5. Saat ajankohtaista ja luotettavaa tietoa esimerkiksi gluteenittomista tuotteista ja keliakian tutkimuksesta
  6. Pääset jäsenkortilla edullisemmin tapahtumiin ja saat alennusta kymmeniltä yhteistyökumppaneilta

Toivota uudet jäsenet tervetulleiksi

Jäseneksi voi liittyä kuka vain gluteenittomuudesta kiinnostunut.

Keliakiayhdistyksen jäseneksi voi liittyä liiton verkkosivuilla tai soittamalla Keliakialiittoon. Jäsenen ei tarvitse sairastaa keliakiaa.

Uudelle jäsenelle lähetetään jäsenmaksulaskun maksamisen jälkeen Uuden jäsenen tietopaketti. Myös yhdistyksen kannattaa lähettää kaikille uusille jäsenille oma tervetuloviesti. Tämä voi olla esimerkiksi sähköpostitse lähetettävä tervetulokirje. Kirjeestä on olemassa valmis pohja, johon yhdistys voi täydentää omat tietonsa. Voit pyytää kirjepohjan osoitteesta vapaaehtoistoiminta@keliakialiitto.fi.

Sääntöjen mukaan yhdistyksen hallituksen tehtävänä on hyväksyä yhdistyksen uudet jäsenet. Tämä voi tapahtua esim. siten, että hallituksen kokouksessa pöytäkirjaan kirjataan liittyneiden uusien jäsenten lukumäärä ja luettelo uusista jäsenistä liitetään pöytäkirjan liitteeksi. Jatkossa uusien sääntöjen mukaan jäsenten hyväksymisestä voi päättää myös muu, yhdistyksen hallituksen nimeämä taho (eli käytännössä Keliakialiitto).


Kerro jäsenille perhejäsenyydestä

Perheissä, joissa on gluteenitonta ruokavaliota noudattava lapsi, voidaan varsinaisen jäsenen kanssa samassa taloudessa asuva alle 18-vuotias lapsi liittää maksuttomasti perhejäseneksi. Suosittelemme, että lapset liitetään joko varsinaisiksi tai perhejäseniksi, jotta lapsen tiedot näkyvät jäsenrekisterissä ja jotta heille voi esim. lähettää tietoa yhdistyksen ja liiton lastentoiminnasta.


Kannusta jäseniä ottamaan käyttöön jäsenkortti

Keliakialiitolla on käytössä sähköinen jäsenkortti, joka päivittyy automaattisesti vuosittain. Sähköiseen jäsenkorttiin kirjaudutaan osoitteessa: oma.keliakialiitto.fi. Jäsenkorttia voi käyttää sekä verkkoselaimella että kännykällä, jolloin ladataan/tallennetaan pikakuvake kännykkään.

Mikäli jäsen ei voi käyttää sähköistä jäsenkorttia ja hän haluaa jäsenkortin, Keliakialiitto lähettää pyydettäessä sen sähköpostitse tai postitse. Jäsenkortin voi tilata osoitteesta jasenpalvelut@keliakialiitto.fi tai soittamalla numeroon 03 2541 322.


Pidä huolta jäsenistä

On tärkeää, että jäsenistä pidetään hyvää huolta, jotta he ovat tyytyväisiä ja haluavat jatkaa jäsenyyttään.

Kaikki lähtee siitä, että yhdistyksessä tunnetaan jäsenistö mahdollisimman hyvin: millaisia jäseniä yhdistykseen kuuluu, millaisia toiveita ja tarpeita jäsenillä on? Jäsenten toiveita kannattaa kysyä aina heitä kohdatessa. Säännöllisin välein on myös hyvä tehdä erilaisia jäsenkyselyitä ja vastata niissä esiin tuleviin toiveisiin.

Jäsenten kannalta on tärkeää, että yhdistys on näkyvä ja aktiivinen ja sen toiminnasta viestitään monikanavaisesti. Myös mielikuvat ovat tärkeitä, millaisen kuvan yhdistyksestä saa? Onko se helposti lähestyttävä, juuri minua varten? Tarjoaako yhdistys vastinetta jäsenmaksulleni?

Varsinaisen toiminnan lisäksi jäseniä voi huomioida monenlaisin keinoin, esimerkiksi syntymäpäivämuistamiset, arvonnat jäsenten kesken, pienet lahjat tai muut kiitokset.

Myös muilta keliakiayhdistyksiltä voi kysyä vinkkejä siitä, millaisia keinoja nillä on käytössä jäsentyytyväisyyden lisäämiseksi.


Hanki yhdistykselle omia jäsenetuja

Liiton yhteistyökumppanit tarjoavat jäsenkortilla monia rahanarvoisia jäsenetuja, joista kerromme verkkosivuillamme ja sähköisessä jäsenkortissa. Myös yhdistyksen kannattaa kertoa näistä jäsenille.

Yhdistyksen kannattaa neuvotella myös omia jäsenalennuksia paikallisiin liikkeisiin. Jäsenalennuskumppaniksi voi kysyä hyvin monipuolisesti erilaisia liikkeitä, kahviloiden, ravintoloiden ja leipomojen lisäksi myös esimerkiksi liikunta- ja kauneudenhoitoalan yrityksiä, kukkakauppoja, valokuvausliikkeitä, urheiluvälinekauppoja ym.

Voi myös sopia tietyn määräajan voimassa olevia jäsenalennuksia, esimerkiksi jonkin kuukauden jäsenetu.

Paikallisten jäsenetujen sopimiseen on olemassa sopimuslomakepohja, joka löytyy Keliakialiiton verkkosivuilta Tietolaarista. Lisäksi Tietolaarissa on jäsenalennusta myöntäville yrityksille toimitettava ilmoitus, jonka yritys voi tulostaa näkyville kertomaan jäsenalennuksen myöntämisestä.

UUTTA: uuden sähköisen jäsenkortin myötä myös yhdistykset voivat lisätä omat jäsenalennukset näkyville omille jäsenille. Kysy neuvoa jäsenpalveluista (jasenpalvelut@keliakialiitto.fi).


Hyödynnä yhdistyksen jäsenrekisteriä

Keliakialiitto ylläpitää paikallisyhdistysten jäsenrekisterejä: ottaa vastaan uudet jäsenet, jäsenten eroamisilmoitukset sekä muutokset yhteystietoihin. Lisäksi liitto perii yhdistysten puolesta jäsenten jäsenmaksut.

Keliakialiitossa otettiin vuonna 2024 käyttöön uusi jäsenrekisteri, joka tarjoa uudenlaisia mahdollisuuksia yhdistyksille.

Keliakiayhdistykset voivat itse katsoa Keliakialiiton ylläpitämässä yhdistyksen jäsenrekisterissä olevia tietoja sekä ottaa rekisteristä tarpeen mukaan erilaisia kiinteitä jäsenraportteja (mm. kaikki jäsenet, maksaneet jäsenet ja maksamattomat jäsenet). Yhdistykset pystyvät myös päivittämään rekisterissä olevia jäsenten puhelinnumeroita ja sähköpostiosoitteita. Jäsenkoordinaattorimme auttavat teitä kaikissa jäsenrekisterin käyttöön liittyvissä asioissa.

Jäsenrekisterin käyttöoikeudet

Sähköiseen jäsenrekisteriin päästäkseen yhdistyksen valtuuttamalla edustajalla eli jäsenrekisterin pää- ja toimihenkilökäyttäjällä tulee olla henkilökohtainen kirjautumistunnus, joita ei saa luovuttaa muille. Tunnukset haetaan Keliakialiiton jäsenkoordinaattorilta ja siitä tehdään kirjallinen käyttäjäsopimus.

Sähköpostiviestin tai uutiskirjeen lähettäminen

Rekisteristä voi myös lähettää sähköpostiviestin tai uutiskirjeen suoraan kaikille niille yhdistyksen jäsenille, joilla on rekisterissä sähköpostiosoite. Huom! Mikäli lähetät jäsenille sähköpostia jonkin sähköpostiohjelman kautta siten, että kopioit osoitteet jäsenrekisteristä, muista ehdottomasti liittää osoitteet sähköpostiviestin piilokopio-osoitekenttään, jotta jäsenten sähköpostiosoitteet eivät näy muille jäsenille!

Pyydä jäsenrekisterin käyttöohje

Jäsenrekisterin käytöstä on olemassa ohje, jonka voi tarvittaessa pyytää liiton jäsenpalveluista (jasenpalvelut@keliakialiitto.fi). Liiton jäsenkoordinaattorit opastavat tarvittaessa jäsenrekisteriin liittyvissä asioissa.

HUOM! Jäsentietoja ei saa luovuttaa eteenpäin ilman yhdistyksen kokouksen (sääntömääräinen tai ylimääräinen kokous) päätöstä. Tutkimuskäyttöön tietoja voi kuitenkin luovuttaa yhdistyksen hallituksen päätöksellä. Lisäksi tulee ottaa huomioon henkilötietolaissa mainitut luovutusedellytykset ja kielto-oikeus. Katso tarkemmin tietosuojavaltuutetun sivuilta ja yhdistyksen säännöt.


Jäsenmaksu

Keliakialiiton jäsenmaksu on 28 euroa vuodessa. Keliakialiitto maksaa keliakiayhdistyksille jokaisesta maksaneesta jäsenestä jäsenmaksupalautusta 11 euroa.

Maksamattomien jäsenten erottaminen

Jäsenmaksunsa maksamatta jättäneet jäsenet tulee poistaa jäsenrekisteristä vuosittain.

Yhdistysten mallisääntöjen mukaan ”Jos jäsen on jättänyt jäsenmaksunsa suorittamatta, hallitus voi katsoa hänet eronneeksi 12 kuukauden kuluttua jäsenmaksun eräpäivästä.”

Päätös vähintään em. ajanjakson maksamatta jättäneiden jäsenten erottamisesta tehdään hallituksen kokouksessa. Maksamattomia jäseniä poistettaessa päätös kirjataan hallituksen kokouksen pöytäkirjaan mainiten eronneiksi katsottujen nimet (pöytäkirjan liite) ja tiedot toimitetaan myös Keliakialiittoon jäsenpalveluihin.

Löysitkö etsimäsi?

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.