Ohramallasuutetta siiderissä

28.6.2013 kirjoittanut Leila Alivuotila (leila.alivuotila a keliakialiitto.fi)

Sinebrychoffin Somersby Organic -siideri sisältää ohramallasuutetta, vaikka sitä ei ole mainittu tuoteselosteessa.

Sinebrychoffin Somersby Organic -siideri (33 cl,4,5 til-%) sisältää ohramallasuutetta.

Ainesosat: hiilihapotettu vesi, omenaviini*, inverttisokerisiirappi*, omenamehutiiviste*, happamuudensäätöaine (sitruunahappo), luontainen aromi, ohramallasuute*, säilöntäaine (kaliumdisulfiitti).

Ohramallasuutetta ei ole kuitenkaan mainittu tuotteessa. Mallasuutetta on käytetty tuotteessa antamaan väriä. Sinebrychoff on lopettanut tuotteen jakelun ja ryhtynyt korjaaviin toimenpiteisiin.

Muissa Somersby-tuotteissa tai Sinebrychoffin muissa siidereissä – Golden Cap ja Crowmoor – ei ole käytetty ohramallasuutetta.

Somersby Organic -siideri soveltuu keliakiaruokavalioon. Tuote ei kuitenkaan sovi keliaakikolle säännölliseen käyttöön eikä keliaakikon ei tule käyttää tuotetta suuria määriä, jotta gluteenin kokonaissaanti ei mahdollisesti nouse liian korkeaksi.

Viittaamme ohramallasuutetta koskevaan suositukseen;
Keliakialiiton Ravitsemusjaoston suosituksen (2/2011) mukaan ohramallasuutetta sisältävät aamiaistuotteet ja muut tuotteet (maissihiutaleet, riisimurot, mallasuutetta sisältävät suklaat ja muropatukat) eivät sovellu säännölliseen, päivittäiseen käyttöön. Lisäksi ko tuotteita ei suositella ihokeliaakikoille ja keliaakikoille, joilla hoitovaste on saavuttamatta.