Kort på svenska

Här hittar du information om celiaki och glutenfri kost på svenska. Bekanta dig också med celiakiföreningarna och kom med!

Keliakialiitto är en ideell intresseorganisation som företräder personer som har celiaki eller behöver en glutenfri kost av en annan anledning. Keliakialiitto är en finskspråkig organisation.

Celiakiförbundet består av över 20 000 medlemmar i celiakiföreningar över hela landet. En del celiakiföreningar har svenskspråkig verksamhet, till exempel Vasanejdens Celiakiförening. Besök Vasanejdens Celiakiförenings hemsidor.

Celiaki kurser

Keliakialiitto ordnar årligen kurser för olika målgrupper: vuxna i arbetsför ålder, ungdomar, barn och pensionärer. Tyngdpunkterna i kursens innehåll följer målgruppens behov. Kurserna är på finska.

Målet med kurser är att kursdeltagarna lär sig förstå celiakisjukdomens karaktär och acceptera de ändringar i vardagslivet som sjukdomen medför, gör sig insatta i glutenfri dieten och glutenfria produkter, lär sig att laga mat enligt celiakidieten samt träffar andra celiakipatienter och får på så sätt värdefullt kamratstöd.

Läs mer om kurserna.

Vi hjälper dig på finska – kontakta oss gärna!

Evästeasetuksesi on tallennettu.