Hae yrityksellesi Gluteenittoman palvelun merkkiä

Kertokaa asiakkaillenne gluteenittomista palveluistanne Gluteenittoman palvelun merkin avulla

Gluteenittoman palvelun merkin käyttöoikeutta haetaan Keliakialiitosta. Täältä löydät tietoa prosessista, myöntämisperusteista ja kustannuksista. Tervetuloa mukaan merkkijärjestelmään!

Toimi näin:

1. Ota yhteyttä Keliakialiittoon keskustellaksesi merkin käyttöoikeuden hakuprosessista Marjo Jokinen: marjo.jokinen(at)keliakialiitto.fi tai puh: 03 2541 342.

2. Tutustu koulutusvaihtoehtoihin:

• Verkkokoulutus: voit opiskella koulutusmateriaalin verkossa omaan tahtiin.
  • Yritykselle räätälöity koulutustilaisuus etäyhteyksillä. Kysy lisää koulutusvaihtoehdoista: marjo.jokinen(at)keliakialiitto.fi

3. Täytä ja palauta hakulomake, joka sisältää Gluteenittoman turvallisuuden tarkistuslistan. Toimita Keliakialiittoon myös yrityksen omavalvontasuunnitelma.

4. Koulutus ja osaamistesti:

Yrityksesi vastuuhenkilö tai useampi työntekijä osallistuu Keliakialiiton järjestämään koulutukseen. Verkkokoulutus on ensisijainen, tarjolla on eri vaihtoehtoja.
Osaamistestin suorittaminen hyväksytysti (verkkotesti).

5. Arviointikokous (Teams), jossa paikalla ovat yritysesi vastuuhenkilö ja Keliakialiiton asiantuntija. Kokouksessa käydään läpi arviointiraportin kohdat gluteenittomuuden varmistamiseksi​.

6. Sopimus käyttöoikeudesta: hyväksytyn arvioinnin jälkeen allekirjoitetaan merkin käyttöoikeutta koskeva sopimus.
Sopimuksen myötä Keliakialiitto myöntää yrityksellenne Gluteenittoman palvelun merkin käyttöoikeuden.

Katso ja lataa tästä Gluteenittoman palvelun merkin käyttöoikeuden hakulomake yrityksille:

Gluteenittoman palvelun merkki – käyttöoikeuden hakulomake yrityksille, pdf

Merkin myöntämisperusteet

Gluteenittoman palvelun merkin käyttöoikeus kertoo, että kahvila, ravintola, hotelli, leipomo-myymälä tms tarjoaa luotettavasti gluteenittomia annoksia sekä ymmärtää gluteenittoman ruokavalion vaatimukset ja osaa toteuttaa niitä toiminnassaan.
Huom! Kaikkien tarjolla olevien annosten ei kuitenkaan tarvitse olla gluteenittomia.

Hakijan on täytettävä seuraavat kriteerit, jotka koskevat gluteenittomuuden toteutumista yrityksen toiminnassa:

1. Henkilökunnan/ vastuuhenkilön kouluttautuminen ja osaamistestin suorittaminen hyväksytysti.
Koulutusvaihtoehdot ovat:
- Verkkokoulutus: voit opiskella koulutusmateriaalin verkossa omaan tahtiin.
- Yritykselle räätälöity koulutustilaisuus
Kysy lisää koulutusvaihtoehdoista: ??

2. Toimipaikan gluteenittomuuden varmistaminen:
"Gluteenittomuuden varmistaminen yrityksessä -tarkistuslistan" edellytysten täyttyminen ja allekirjoitettu vakuutus asiasta.
Yrityksen omavalvontasuunnitelmassa on huomioitu gluteenittomuuden toteutuminen toiminnassa.
Gluteenittoman palvelun merkin voi saada yritys, jossa gluteenittomuuden hallinta on kunnossa. Käytännössä tämä tarkoittaa tarkkuutta jokaisessa valmistusvaiheessa ja tarjoilussa. Gluteenia sisältäviä raaka-aineita ei saa sekoittua gluteenittomaan annokseen missään vaiheessa. Omavalvontasuunnitelma toimitetaan Keliakialiittoon. Merkki voidaan myöntää joko yksityiselle palveluntarjoajalle tai ketjulle.

3. Toimipisteen/ -pisteiden arviointi:
Keliakialiiton Horeca-asiantuntija arvioi yrityksen toiminnan gluteenittomuuden varmistamiseksi.​Arviointikokouksen perusteella laaditaan arviointiraportti. Arviointikokouksessa käydään läpi myös osaamistesti.

4. Allekirjoitettu sopimus merkin käyttöoikeudesta.
Keliakialiitto tiedottaa laajasti käyttöoikeuden saaneesta yrityksestä eri viestintäkanavissa; Gluteeniton elämä -lehdessä, verkkosivuilla, uutiskirjeissä jäsenille sekä Horeca-ammattilaisille, sosiaalisessa mediassa, tapahtumissa, messuilla, koulutuspäivissä jne.

Yritys voi käyttää Gluteenittoman palvelun merkkiä ikkunassa, ulko-ovessa, esitteissä, verkkosivuilla, sosiaalisessa mediassa jne.

Käyttöoikeus on voimassa kerrallaan kaksi vuotta, minkä jälkeen se uusitaan automaattisesti. Yrityksen tulee toimittaa Keliakialiittoon vuosittain päivitetty "Gluteenittoman turvallisuuden -tarkistuslista" ja allekirjoitettu vakuutus gluteenittomuuden toteutumisesta toimipaikassa.
Toimipisteen arviointi toteutetaan 2–3 vuoden välein.

Käyttöoikeus on luvanvarainen ja maksullinen.

Arviointikokous ja raportti

Kun yritys hakee Gluteenittoman palvelun merkkiä ravintolalleen tai kahvilalleen, sen tulee täyttää tietyt kriteerit.

Katso myöntämisperusteet yllä.

Toimipisteen/-pisteiden arviointikokous (Teams):

Kesto 1-2 tuntia. Keliakialiiton Horeca-asiantuntija arvioi yrityksen toiminnan gluteenittomuuden varmistamiseksi. Arviointikokouksen perusteella laaditaan arviointiraportti. Hyväksytyn arvioinnin ja sopimuksen allekirjoittamisen jälkeen yrityksellä on lupa käyttää Gluteenittoman palvelun merkkiä ohjeistuksen mukaisesti. Hyväksytty arviointiraportti on edellytys merkin saamiseksi.

Arviointi uusitaan 2–3 vuoden välein gluteenittomuuden varmistamiseksi.

Kustannukset

1.1.2023 alkaen merkkijärjestelmän hakuprosessia on kehitetty yrityksille ketterämpään suuntaan. Lisäksi kustannuksia on kevennetty.
Liittymismaksu:
250 € sisältäen verkkokoulutuksen, testin sekä arviointikokouksen ja –raportin. Peritään vain liittymisvuonna. Liittymisvuonna ei peritä erillistä käyttöoikeusmaksua.

Liikevaihtoon perustuva käyttöoikeusmaksu:
määräytyy käyttöoikeuden saajan liikevaihdon määrän perusteella
liikevaihto € < 300 000 € -> 150 €
liikevaihto € > 300 000 € -> 300 €