Uusi K65-hanke kutsuu eläkeikäisiä kohtaamaan kasvokkain

Keliakialiitossa alkoi uusi kolmivuotinen hanke, jonka avulla on tarkoitus lisätä yli 65-vuotiaiden keliakiaa sairastavien ihmisten voimavaroja ja taitoja toteuttaa gluteenitonta ruokavaliota. Hankkeen rahoittaa Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus STEA.

Keliakialiiton projektityöntekijä Johanna Lahtinen (vas.) piti yhteisen ja idearikkaan suunnittelupäivän Keski-Suomen keliakiayhdistyksen Seija Kankaanperän ja Heli Karan kanssa. Karan mielestä ikäihmisten hanke on juuri sellainen, mitä yhdistykseen on kaivattu.

K65 – Kohdataan gluteenittomasti -hankkeessa perehdytetään vapaaehtoisia ohjaamaan ryhmiä, jotka on tarkoitettu eläkeikäisille keliaakikoille, heidän läheisilleen ja muusta syystä gluteenitonta ruokavaliota noudattaville.

Ryhmätoiminnan avulla haluamme tarjota mahdollisuuden kasvokkaiselle kohtaamiselle gluteenittomuuden merkeissä, kaikilla kun ei ole halua tai mahdollisuutta osallistua verkossa tapahtuvaan toimintaan, Keliakialiiton kehittämis- ja seurantapäällikkö Sanna Arnala sanoo.

Ryhmissä on mahdollisuus tavata muita gluteenitonta ruokavaliota noudattavia, ehkä saada jopa uusia ystäviä.

Uutta materiaalia ja sen perehdytystä

Hankkeen tavoitteena on luoda 75 hyvinvointiin ja toimintakykyyn keskittyvää ryhmää eri puolille Suomea. Vapaaehtoiset ryhmänohjaajat koulutetaan ja heille tuotetaan valmis materiaali, jonka avulla on helppo ohjata ryhmää.

Hanketta luotsaa Keliakialiiton projektityöntekijä Johanna Lahtinen, joka kannustaa kiinnostuneita mukaan vapaaehtoisten koulutukseen.

– Aikaisempaa kokemusta ryhmänohjauksesta tai keliakiayhdistyksen toiminnasta ei tarvitse olla. Riittää, että on asiasta kiinnostunut. Yhden päivän koulutuksella saa valmiudet ja sitoutuu yhteen määrämittaiseen ryhmään kerrallaan. Vapaaehtoisen toiminta on pyritty tekemään mahdollisimman vaivattomaksi.

Lahtinen on työskennellyt vuosikymmeniä eläkeikäisten terveyteen liittyvien asioiden parissa. Erilaisten vertaistuellisten ryhmien ohjaaminen ja niihin materiaalien tuottaminen on hänelle tuttua.

Ryhmätapaamisissa tärkeintä on kasvokkain tapaaminen ja keskustelut

Vapaaehtoiset voivat valita ryhmäkokoontumisiinsa valmiita tehtäviä toimintakykyä ylläpitävistä teemoista, joita ovat esimerkiksi ravitsemus, liikunta, aivojen treenaus, uni, luonto, sosiaaliset suhteet ja mielekäs elämä.

– Terveys ja hyvinvointi ovat käsitteinä laajoja, mutta myös aiheita, joita jokainen meistä toivoo omaan elämäänsä. Ryhmissä ei kuitenkaan saarnata otsa rypyssä terveellisestä ruoasta tai liikunnasta, vaan esitelmien sijaan toimitaan yhdessä terveyttä edistävällä tavalla samalla runsaasti jutellen, Lahtinen kertoo.

Ryhmätoiminnan ohella tehtäviä voi hyödyntää yhdistysten muissakin kasvokkain kokoontuvissa tilaisuuksissa, kuten liikuntapäivissä tai ruokatapahtumissa sekä paikallisten messujen esittelypöydän vetonaulana.

Ensimmäiset perehdytykset toteutuvat heti alkusyksystä

• Maksuttomat ja käytännönläheiset materiaaliperehdytykset eri puolilla Suomea pyörähtävät käyntiin elokuussa.
  • Jyväskylän koulutuksessa käsitellään 18.8. ryhmätoimintoja ja 19.8. teematilaisuuksia.
  • Psoriasisliiton kanssa yhteistyössä toteutettava ryhmänohjausperehdytys Tampereella kokoontuu poikkeuksellisesti kaksi kertaa 9.9. ja 23.9.2023.

Lisätietoa perehdytyksistä ja hankkeesta: Johanna Lahtinen, johanna.lahtinen@keliakialiitto.fi, p. 050 591 6566.

K65 - Kohdataan gluteenittomasti -hankkeen logo.