Keliakialiitto esittää: Keliakiakorvausta tulisi maksaa 38 euroa kuukaudessa

Keliakia on elinikäinen autoimmuunisairaus, jonka ainoa hoitomuoto on lääkärin määräämä, ehdottoman tarkka gluteeniton erityisruokavalio. Keliakiakorvaus tarvitaan yhdenvertaisen hoidon onnistumiseksi. Hoitamattomana keliakia aiheuttaa kalliita lisäsairauksia.

Keliakiaa sairastavalle hoito on kallista. Tuoreen selvityksen mukaan gluteeniton ruokavalio aiheuttaa yksilölle vuosittain yli 700 euroa ylimääräisiä kustannuksia.

– Elinikäisen sairauden hoito ei saa olla kiinni yksilön taloudellisesta tilanteesta, joten keliakiakorvaus on välttämätön. Keliakia on Suomessa ainoita autoimmuunisairauksia, jonka hoitoa yhteiskunta ei tue mitenkään. Se on epäoikeudenmukaista, toteaa Keliakialiiton toiminnanjohtaja Niina Puronurmi.

Tällä hetkellä vain alle 16-vuotiaat saavat keliakiansa hoitamiseen tukea.

20 miljoonan euron keliakiakorvaus estää kalliita lisäsairauksia

Keliakialiitto esittää laskelmiinsa pohjaten keliakiakorvauksen määräksi 38 euroa kuukaudessa. Valtion budjetissa tämä tarkoittaisi noin 20 miljoonaa euroa vuositasolla.

– Keliakia tulee rinnastaa muihin autoimmuunisairauksiin ja niiden hoitoon myönnettyihin yhteiskunnan tukimuotoihin, linjaa Keliakialiiton puheenjohtaja Sari Tanus.

Tanuksen mukaan keliakiakorvaus toisi yhteiskunnalle säästöjä.

– Keliakiakorvaus mahdollistaa sairauden oikean hoidon. Oikea hoito puolestaan estää kalliita lisäsairauksia, kuten masennusta, lapsettomuutta, osteoporoosia, lonkkamurtumia ja suolistosyöpää, hän luettelee.

Oikea hoito ylläpitää keliakiaa sairastavien työ- ja toimintakykyä.

Sote-järjestöjen rahoitus on turvattava

Keliakialiitto on huolissaan sosiaali- ja terveysjärjestöjen rahoituksen tulevaisuudesta.

– Järjestöt tarjoavat kansalaisille palveluja, joihin julkisen sektorin resurssit eivät riitä. Ilman sote-järjestöjen toimintoja sote-palvelut kuormittuisivat entisestään, sanoo Puronurmi.

Sote-järjestöissä on 1,3 miljoonaa jäsentä, 500 000 vapaaehtoista toimijaa ja 50 000 ammattilaista. Sote-järjestöissä toimivien vapaaehtoisten työpanoksen on arvioitu vastaavan jopa 21 000 henkilötyövuotta.

– Järjestöjen valtionavustusten taso on turvattava. Seuraavan hallituksen on pidettävä kiinni parlamentaarisesta sovusta, jossa päätettiin rahoituksen tasosta vuoteen 2026 asti, Puronurmi muistuttaa.

Keliakialiiton vaalitavoitteet löytyvät liitteenä ja Keliakialiiton verkkosivuilta keliakialiitto.fi/eduskuntavaalit2023.

Lisätietoja:

Keliakialiiton toiminnanjohtaja Niina Puronurmi, p. 03 2541 321, niina.puronurmi@keliakialiitto.fi

Keliakialiiton puheenjohtaja Sari Tanus, p. 050 512 1303, sari.tanus@eduskunta.fi