Eduskunnan keliakiaverkoston puheenjohtaja Jaana Strandman (PS) jätti kirjallisen kysymyksen keliakiakorvauksen toimeenpanosta

Eduskunnan keliakiaverkosto kokoontui torstaina 19.10. eduskunnassa. Verkoston puheenjohtajaksi valittiin Jaana Strandman (PS) ja varapuheenjohtajaksi Timo Suhonen (SDP). Keliakiaverkosto muodostuu eduskuntapuolueiden nimeämistä kansanedustajista ja Keliakialiiton edustajista.

• Kuvat Minna Halve ja Eduskunta
Kansanedustajat Sari Tanus, Jaana Strandman, Timo Suhonen ja toiminnanjohtaja Niina Puronurmi.

– Iloitsen uudesta puheenjohtajistosta ja pidän verkoston aktiivista toimintaa tärkeänä muun muassa keliakian tunnettuuden lisäämiseksi ja keliakiakorvauksen palauttamisen seuraamiseksi, keliakiaverkoston jäsenenä jatkava kansanedustaja Sari Tanus (KD) sanoo.

Verkostossa käsitellään keliakiaa sairastavien elämään vaikuttavia sosiaali- ja terveyspoliittisia asioita. Tavoitteena on vaikuttaa siihen, että keliakian hyvän hoidon edellytykset yhteiskunnassa on mahdollista toteuttaa. Verkosto toimii Keliakialiiton ja päättäjien välisenä tiedonvaihto-, keskustelu- ja vaikuttamiskanavana.

Keliakiakorvauksen toimeenpanosta kirjallinen kysymys

Hallitusohjelmassa todetaan, että keliakiakorvaus palautetaan painottaen alaikäisiä ja alemman tulotason aikuisia.

– Olen tehnyt asianomaiselle ministerille 27.10.2023 kirjallisen kysymyksen koskien sitä, miten keliakiakorvaus tullaan toimeenpanemaan, ja millä aikataululla keliakiakorvaus otetaan käyttöön. Kirjallisen kysymyksen allekirjoittajina ovat minun lisäkseni Timo Suhonen ja Sari Tanus, kertoo keliakiaverkoston puheenjohtaja Jaana Strandman.

Tällä hetkellä yhteiskunta tukee ainoastaan keliakiaa sairastavien lasten ruokavaliohoitoa. Keliakiaa sairastavat lapset ovat oikeutettuja perusvammaistukeen. Kun lapsi täyttää 16 vuotta, tuki loppuu.

Jaana Strandman.

Hoitamaton keliakia aiheuttaa kalliita lisäsairauksia

Keliakia on elinikäinen autoimmuunisairaus, joka vaatii hoitoa jokaisena päivänä. Hoitamaton tai huonosti hoidettu keliakia kuormittaa terveydenhuoltoa ja altistaa kalliille lisäsairauksille, kuten suolistosyövälle, lapsettomuudelle, osteoporoosille ja siitä aiheutuville lonkkamurtumille. Hoitamattomilla keliaakikoilla on jopa 30 prosenttia muuta väestöä enemmän masennusta ja muita psykiatrisia oireita.

Suolistosyövän hoito maksaa yhteiskunnalle noin 72 000 euroa. Tällä summalla maksettaisiin yhdelle henkilölle keliakiakorvausta (38 €/kk) 158 vuoden ajan. Lonkkamurtuman hoito kustantaa 30 000 euroa ja tällä summalla maksettaisiin keliakiakorvausta yhdelle henkilölle 66 vuoden ajan.

Oikealla hoidolla keliakian lisäsairauksien riski laskee samalle tasolle kuin muilla ihmisillä ja sairastava pysyy työ- ja toimintakuntoisena. Keliakian ainoa hoito on lääkärin määräämä ehdottoman tarkka, mutta kallis gluteeniton erityisruokavalio.

Lisätiedot:

Kansanedustaja Jaana Strandman, jaana.strandman@eduskunta.fi, 050 910 0540
Keliakialiiton toiminnanjohtaja Niina Puronurmi, niina.puronurmi@keliakialiitto.fi, 050 306 2164

Kirjallinen kysymys keliakiakorvauksen käyttöönottamisesta (KK 171/2023 vp) eduskunnan verkkosivuilla.

Lisätietoa keliakiakorvauksesta Keliakialiitto vaikuttaa -sivulla.

Lisätty linkit kirjalliseen kysymykseen ja vaikuttamissivuille 31.10.2023.