Sari Tanus valittiin puheenjohtajaksi uudelle kaksivuotiskaudelle

Keliakialiiton liittokokous valitsi kansanedustaja, erikoislääkäri Sari Tanuksen jatkamaan liiton puheenjohtajana vuoden 2024 loppuun asti.

Liittohallitukseen valittiin uudeksi varsinaiseksi jäseneksi vuosille 2023–2024 Jarmo Hulkko Jyväskylästä. Varsinaisina jäseninä jatkavat vuosina 2023–2024 Tarja Karjalainen Kajaanista, Hannu Litja Kuopiosta sekä Auli Siipola Lempäälästä. Liittohallituksen yleisvarajäseninä valittiin jatkamaan vuosina 2023–2024 Marja Penttilä Helsingistä ja Maarit Tellikka Äänekoskelta.

Keliakialiiton liittokokous järjestettiin 21.5. ensimmäistä kertaa hybridikokouksena, johon oli mahdollista osallistua etäyhteydellä tai paikan päällä Tampereella. Kokoukseen osallistui 34 äänivaltaista edustajaa yhteensä 24 keliakiayhdistyksestä. Kokouksen puheenjohtajana toimi Lea Mäkelä Hämeen keliakiayhdistyksestä.

Puheenjohtaja Sari Tanus ja toiminnanjohtaja Niina Puronurmi.

Vuoden 2023 tavoitteena keliakiakorvauksen saaminen

Liittokokouksessa hyväksyttiin liiton toimintasuunnitelman päälinjat vuodelle 2023.

– Tärkeimpänä vuoden 2023 tavoitteena on vaikuttaa siihen, että keliakiakorvaus saadaan takaisin, sanoo Keliakialiiton toiminnanjohtaja Niina Puronurmi.

Keliakiaa sairastaville maksettiin korvausta vuoteen 2016 asti. Keliakialiitto on ajanut siitä lähtien korvausta takaisin.

Muina vuoden 2023 tavoitteina on muun muassa tukea jäsenten hyvinvointia neuvonnan, kurssien ja aktiivisten yhdistysten avulla.

– Tavoitteena on, että järjestöön liittyy uusia jäseniä ja liitto on laajasti verkottunut, aktiivinen toimija, Puronurmi linjaa.

Kokouksessa hyväksyttiin myös vuoden 2021 tilinpäätös sekä talousarvio vuodelle 2023. Kokouksessa käsiteltiin lisäksi keliakiayhdistysten jättämät liittokokousaloitteet, jotka koskivat uusille jäsenille lähetettävää materiaalia, ravitsemisalan ammattilaisten kouluttamista, opettajien tietämyksen lisäämistä sekä yhdistystoiminnan tukemista.

Maia Fandi puhui yhdistysten puheenjohtajien tapaamisessa.

Keliakiayhdistysten puheenjohtajat koolla pitkästä aikaa

Liittokokouksen jälkeen keliakiayhdistysten puheenjohtajat kokoontuivat heille järjestettyyn tapaamiseen. Erätauko-ohjaaja Maia Fandin johdattamana pohdittiin keinoja, joilla yhdistyksen hallitustyöskentelystä saa mahdollisimman innostavaa.

Keskustelu kävi vilkkaana lämpimässä kevätauringossa, ja monenlaisia oivalluksia syntyi. Yhdistyksen hyvä näkyvyys on tärkeä innostuneen ilmapiirin edellytys. Keskeistä on myös se, että jokainen pääsee hyödyntämään omaa osaamistaan niin, että jokaiselle vapaaehtoiselle löydetään juuri hänelle sopiva, inspiroiva ja sopivankokoinen tehtävä.

Auringon helliessä oli leppoisaa ideoida yhdistystoiminnan kehittämistä. Kuvassa Sari Hautamäki ja Kaija Kemppainen.

Kuvat: Marjo Aspegren, Keliakialiitto