Täydentävän toimeentulotuen hakijat eriarvoisessa asemassa eri kunnissa

Keliakialiitto: Kuntien tulee linjata täydentävän toimeentulotuen myöntämiskriteerit siten, että myös keliakiaa sairastavat saisivat tukea sairautensa hoitoon.

Keliakiaa sairastavat ovat eriarvoisessa asemassa eri kunnissa. Toisissa kunnissa vähävarainen keliaakikko voi saada täydentävää toimeentulotukea elinikäisen sairautensa hoitoon, mutta toisissa ei.

– On väärin, että jokainen kunta linjaa itsenäisesti, saako ihminen parantumattoman sairautensa kuluihin tukea vai ei. Kulut tulisi huomioida samalla tavalla jokaisessa kunnassa, painottaa Keliakialiiton toiminnanjohtaja Niina Puronurmi.

Tutkimusten mukaan keliakia aiheuttaa ylimääräisiä kustannuksia sitä sairastavalle noin 60 euroa kuukaudessa eli yli 700 euroa vuodessa. Sairauteen ei ole olemassa lääkehoitoa, vaan ainoa hoitomuoto on lääkärin määräämä ehdottoman tarkka gluteeniton ruokavalio.

Hakemuksen käsittelijä voi evätä hoidon

Vähävarainen keliakiaa sairastava henkilö voi hakea täydentävää toimeentulotukea kunnan sosiaalitoimistosta.

– Onko oikein, että toimeentulotukihakemuksen käsittelijä voi evätä mahdollisuuden lääkärin määräämään hoitoon? kysyy Keliakialiiton sosiaaliturvan ja terveydenhuollon asiantuntija Minna Halve.

Viesti kunnanhallituksen puheenjohtajille ja sosiaalitoimen johdolle

Keliakialiitto on lähettänyt kunnanhallitusten puheenjohtajille ja sosiaalitoimen johdolle tänään maanantaina 7.6.2021 viestin asiasta. Korkein hallinto-oikeus on antanut jo vuonna 2017 päätöksen (29.11.2017/6170) keliakian kustannuksista täydentävässä toimeentulotuessa.

– Kuntien tulisi linjata täydentävän toimeentulotuen myöntämiskriteerit siten, että myös keliakiaa sairastavat saisivat tukea sairautensa hoitoon. Sairautta ei voi jättää hoitamatta heikon taloudellisen tilanteen vuoksi. Jos sairaus jää hoitamatta, siitä aiheutuu merkittäviä riskejä keliakiaa sairastavalle, toteaa Halve.

Hoitamaton tai huonosti hoidettu keliakia altistaa useille lisäsairauksille, kuten masennukselle, osteoporoosille, anemialle tai pahimmillaan ohutsuolen syövälle.

– Keliakian lisäsairauksien hoito on yhteiskunnalle erittäin kallista. Nämä sairaudet ovat useimmiten estettävissä keliakian hyvällä hoidolla eli keliakian hoito on siten kustannustehokasta, Halve muistuttaa.

Keliakialiitto ajaa keliakiakorvausta

Keliakiaa sairastavat, yli 16-vuotiaat eivät saa yhteiskunnalta tukea sairautensa hoitoon. Eduskunta lakkautti keliakiaa sairastaville maksetun ruokavaliokorvauksen vuonna 2015. Keliakialiitto ajaa keliakiakorvausta takaisin, sillä keliakia edellyttää jatkuvaa hoitoa samalla tavalla kuin muutkin elinikäiset autoimmuunisairaudet. Ainoa ero muihin sairauksiin nähden on se, ettei keliakiaan ole saatavilla lääkehoitoa.

– Keliakiaa sairastavan erityisruokavalio on lääkkeisiin verrattava lääkärin määräämä hoitomuoto ja eikä sitä saa rinnastaa perusruokaan, Halve korostaa.

Katso tästä Keliakialiiton tekemä hintaselvitys