Keliakialiiton verkkosivut uudistuivat

Keliakialiiton verkkosivut on uudistettu vanhoja hyviä sisältöjä säilyttäen, mutta rakennetta ja ulkoasua kehittäen. Yhtenä tärkeänä tavoitteena on ollut sivuston saavutettavuuden parantaminen.

• Teksti Heidi Hölsömäki
  • Kuvat Heidi Hölsömäki
Kuvakaappaus verkkosivujen etusivun yläosasta.

Sivuston saavutettavuutta on parannettu muun muassa selkiyttämällä valikkorakennetta, parantamalla värikontrasteja ja varmistamalla navigoinnin sujuvuus esimerkiksi näkövammaisten ruudunlukijoille. Myös kielen selkeyteen on kiinnitetty huomiota.

– Toivomme sivujen houkuttelevan uusia jäseniä ja palvelevan entistä paremmin myös nykyistä jäsenkuntaamme sekä kumppaneitamme, toiminnanjohtaja Niina Puronurmi sanoo.

Saavutettavuus tarkoittaa, että verkkopalvelut ovat kaikkien ihmisten käytettävissä mahdollisimman helposti. Teknisten ominaisuuksien lisäksi tärkeää on esimerkiksi verkkosisältöjen ymmärrettävyys.

Uutta ja tuttua apua arkeen

Sivurakenne noudattelee pääosin aiempaa logiikkaa. Vanhoista sivuista poiketen tuotelistaukset löytyvät nyt Gluteenittomuus > Gluteenittomat tuotteet -sivujen alta. Ruoka ja reseptit -sivuille taas on koottu kaikki ruoanvalmistukseen ja leivontaan liittyvät asiat.

– Gluteenitonta arkiruokaa -hankkeen edulliset ruokalistat ja muut vinkit löytyvät nyt reseptien kanssa samasta valikosta. Ja jos jokin on hukassa, kannattaa käyttää sivustohakua! kehittämis- ja seurantapäällikkö Sanna Arnala kannustaa.

Uutiset ja artikkelit -sivuilta löytyy aiempaa laajemmin liiton uutisia, Gluteeniton elämä -lehden juttuja ja tutkimusilmoituksia.

– Esimerkiksi soijakastikkeiden ja tärkkelysten gluteenittomuus puhuttavat aina uudelleen. Artikkelien avulla tietoa on helppo jakaa myös muille.

Käytännön tietoa ammattilaisille – gluteenittomien tueksi

Ammattilaisille suunnatut sisällöt on tuotu pääsivun valikkoon ja ne tunnistaa sinisestä värimaailmasta. Tärkeitä käyttäjäryhmiä ovat erityisesti ravitsemisalan, terveydenhuollon ja tuotevalmistajien edustajat, joiden työpanos on tärkeä gluteenittoman elämän onnistumiseksi.

– Kahviloiden ja ravintoloiden gluteenittomuuden parantaminen on Keliakialiiton tämän vuoden painopiste. Ravitsemusalalle onkin tarjolla erityisen laaja tietosivusto selkeää ja käytännönläheistä tietoa gluteenittomuuden toteuttamisen avuksi, Niina Puronurmi kertoo.

Terveydenhuollon henkilökunnalle on tarjolla tietoa keliakian tunnistamiseen ja ravitsemusneuvonnan tueksi. Myös ammattilaisten uutiskirjeiden avulla pysyy helposti ajan tasalla.

Pohdinta-apua gluteenittomuuden kanssa elämiseen

Miten elän keliakian kanssa -kokonaisuus on tuotu liiton sivuille Gluteeniton suunta -sivustolta, joka nyt suljetaan. Sivuilta löytyy runsaasti hyvinvointia tukevia harjoituksia käytettäväksi vertaisryhmissä tai omatoimisesti. Harjoitukset on kirjoitettu keliakiaa sairastavien ja heidän läheistensä näkökulmasta, mutta ne sopivat kaikille, jotka noudattavat terveyssyistä tarkkaa gluteenitonta ruokavaliota.

– Keliakia ja sen vaatima gluteenittomuus on sosiaalinen sairaus siinä mielessä, että ruokavalio korostuu aina sosiaalisissa tilanteissa. Harjoituksista voi saada apua keliakian ja gluteenittomuuden kanssa elämiseen ja näiden tilanteiden pohtimiseen, Sanna Arnala sanoo.

Tule mukaan jäseneksi ja osallistumaan!

Liiton ja keliakiayhdistysten moninaiset vertaistuen ja -toiminnan muodot löytyvät kootusti Tule mukaan -sivuilta. Tapahtumakalenteri puolestaan löytyy nyt Ajankohtaista-sivuilta, jossa ovat myös messut, keliakiaviikko ja muut isommat tapahtumat.

Tule mukaan -valikosta löytyvät perustoiminnan lisäksi täysin uudistetut Vapaaehtoistoiminnan sivut. Vapaaehtoistoiminnan muodot ja tietopaketit löytyvät nyt selkeässä muodossa, ja vanha tuttu Tietolaarikin on yhä olemassa.

Jäsenedut ja -palvelut on jäsennetty aiempaa selkeämmin Tule mukaan -sivuille. Sen alta löytyy myös helposti jaettava Liity jäseneksi -sivu.

Sähköiset jäsenpalvelut yhdessä osoitteessa

Jatkossa kaikki jäsenille suunnatut sisällöt löytyvät uudesta sähköisestä jäsenkortista, joille pääsee kirjautumaan tutusta paikasta verkkosivujen oikeasta yläkulmasta.

– Kirjautumalla jäsenkorttiin jäsenet saavat käyttöönsä muun muassa etukoodit, reseptit, tuotelistat, kielikäännökset ja webinaarien ilmoittautumissivut, Sanna Arnala kertoo.

Vanhat verkkotunnukset ja mobiilijäsenkortti poistuvat käytöstä, joten jokaisen jäsenen täytyy kirjautua erikseen uuteen jäsenkorttiin. Lisätietoa kirjautumisesta löydät Keliakialiiton verkkosivuilta: keliakialiitto.fi/jasenkortti.

Verkkosivu-uudistuksen yhteydessä otettiin myös uudet henkilöstökuvat. Valokuvaaja Laura Tammisto esittelee kuvia tietokoneelta Niina Puronurmelle ja Eija Leppäkynnäkselle.

Sähköisten palvelujen kehittämistä kolmessa rinnakkaisprojektissa

• Verkkosivujen, jäsenkortin ja niihin osittain liittyvän jäsenrekisterin kehittämisprojektit toteutetaan Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskuksen STEAn tuella rinnakkaisina projekteina 2023–2024.
  • Uudistuksissa tavoitteena on erityisesti sähköisten palvelujen käytettävyyden ja saavutettavuuden parantaminen.
  • Projektien teknisestä ja visuaalisesta kehittämisestä vastaa Vitec Avoine Oy.
  • Keliakialiitossa projekteja koordinoivat:
    • viestinnän asiantuntija Heidi Hölsömäki (verkkosivut ja jäsenkortti)
    • seuranta- ja kehittämispäällikkö Sanna Arnala (verkkosivut)
    • jäsenkoordinaattori Tuija Heliövuori (jäsenrekisteri ja jäsenkortti)
    • talous- ja hallintopäällikkö Eija Leppäkynnäs (kokonaisuus).
  • Verkkosivujen ja niiden saavutettavuuden kehittäminen jatkuvat edelleen. Palautetta voi lähettää osoitteeseen: viestinta@keliakialiitto.fi