Keliakialiitto huolissaan vanhusten ateriapalveluista

7.1.2014 kirjoittanut Sanna Talsta (sanna.talsta a keliakialiitto.fi)

Keliakialiitto on huolissaan kotihoidon gluteenittomien ateriapalvelujen turvallisuudesta ja hinnoittelusta. Kotihoidon piirissä on Suomessa noin 14 prosenttia yli 75-vuotiaista, joista lähes joka toinen käyttää ateriapalvelua. Palvelua tarvitsevien määrä on kasvussa.

– Keliaakikot ovat kertoneet, että gluteenittomien ateriapalvelujen saatavuudessa, turvallisuudessa ja laadussa on ongelmia. Lisäksi kunnissa on pohdittu, että gluteenittomista aterioista veloitettaisiin normaalia enemmän, kertoo Keliakialiiton puheenjohtaja Inkeri Kerola.

Kerola painottaa, että keliakiaa sairastaville on ensiarvoisen tärkeää, että gluteenittomia ateriapalveluja on saatavilla, aterioiden gluteenittomuuteen voi luottaa ja ateriat ovat maistuvia ja ravitsemuksellisesti oikein koostettuja. Hinnaltaan aterioiden tulee olla samanhintaisia kuin muillekin asiakkaille.

– Keliakiaa sairastavia ei saa asettaa sairauden takia epätasa-arvoiseen asemaan, Keliakialiiton toiminnanjohtaja Leila Kekkonen painottaa.

Suomessa on diagnosoituja keliaakikkoja yli 33 000, joista yli 70-vuotiaita on vajaa 7 000. Keliakian ainoa hoitomuoto on elinikäinen ja tarkka gluteeniton ruokavalio, joka korjaa ravintoaineiden imeytymishäiriön ja vähentää liitännäissairauksia.

Eduskunnan keliakiaverkosto on tehnyt kotihoidon gluteenittomien ateriapalvelujen turvallisuudesta ja hinnoittelusta kirjallisen kysymyksen. Kysymyksen ovat allekirjoittaneet Inkeri Kerolan (kesk) lisäksi Anneli Kiljunen (sd), Christina Gestrin (r) ja Outi Mäkelä (kok).