Keliakiaviikon resepti: Gluteeniton mokka-suklaakakku

4 ¼ tomusokeria
1 dl pehmeää margariinia tai voita
½ dl keitettyä kahvia
2/3 dl kaakaojauhetta (sokeroitua)
Koristeluun: tuoreita marjoja

Valmista kakkupohja: sekoita kuivat aineet keskenään kulhossa. Sekoita joukkoon kylmä kahvi ja juokseva margariini. Lisää lopuksi kananmunat ja sekoita taikina tasaiseksi.
Kaada taikina voideltuun kakkuvuokaan. Paista 175-asteisessa uunissa keskiosassa 50–60 minuuttia. Anna kakun jäähtyä.

Valmista kuorrute: mittaa kaikki ainekset kulhoon. Vatkaa sähkövatkaimen pienimmällä teholla tasaiseksi seokseksi. Vaahdota vielä 5 minuuttia suurimmalla teholla, jotta kuorrutteesta tulee ilmavaa. Lisää tarvittaessa tomusokeria, jos kuorrute on liian löysää tai kylmää kahvia, jos kuorrute on liian paksua. Pursota tai levitä kuorrute kakun päälle. Koristele tuoreilla marjoilla.

Resepti: Sirpa Gylling, Keliakialiitto

Kuva: Tuulamaria Lempiälä, Keliakialiitto