Gluteeniton suklainen marenkikakku

1–2 dl puolukoita
Koristeluun:
puolukoita, viikunoita, ananaskirsikoita, persimonia

Sulata paloiteltu suklaa miedolla lämmöllä mikroaaltouunissa tai kattilassa.

Vatkaa valkuaiset kuivassa ja puhtaassa kulhossa vaahdoksi. Lisää sokeri vähitellen pienissä erissä koko ajan vatkaten. Lusikoi marenki leivinpaperin päälle kahdeksi keoksi ja tasoita lusikalla noin 16 cm:n kokoiseksi levyksi. Valuta suklaa marenkien päälle ja sekoita suklaa marenkivaahdon joukkoon niin, että suklaa jää raidoiksi.
Kypsennä 125-asteisessa uunissa 1 tunti 45 minuuttia–2 tuntia. Anna pohjien jäähtyä hyvin ennen täyttämistä.

Valmista täyte: Vatkaa kerma vaahdoksi. Sekoita kerman joukkoon rahka. Lisää täytteeseen lopuksi puolukat.

Täytä ja koristele kakku: Nosta yksi marenkilevy tarjoilulautaselle ja levitä päälle puolet täytteestä. Nosta toinen marenkilevy aiemman päälle ja levitä sille loput täytteestä. Koristele marenkikakku puolukoilla, tuoreilla viikunoilla, ananaskirsikoilla ja persimonilla.
Tarjoa kakku viimeistään 1–2 tuntia valmistamisesta.

Resepti ja kuva: Marjo Jokinen, Keliakialiitto

Evästeasetuksesi on tallennettu.