Gluteeniton uunijäätelö

Marenki:
3 kananmunan valkuaista
½ dl tomusokeria

Murustele keksit käsin isohkoiksi paloiksi uuni- tai piirakkavuoan (halkaisija noin 18 cm) pohjalle tasaiseksi kerrokseksi.  Rouhi suklaa veitsellä leikaten leikkuulaudan päällä.
Erota kananmunista keltuaiset ja valkuaiset. Lisää valkuaisten joukkoon puolet sokerista. Vatkaa valkuaiset sähkövatkaimella kovaksi vaahdoksi. Lisää loput sokerista vatkauksen puolessa välissä.
Viipaloi jäätelö ja asettele jäätelöviipaleet keksimurun päälle. Ripottele päälle marjat (mansikat puolitettuna) ja rouhittu suklaa. Lusikoi pinnalle marenkivaahto ja levitä se huolellisesti lusikalla peittäen koko jäätelön. Laita jäätelö 250 -asteiseen uuniin ylätasolle muutamaksi minuutiksi, kunnes marengin pinta on saanut väriä. Tarjoa heti.

Vinkki! Hyödynnä uunijäätelöön kaapista löytyvät gluteenittomat keksit, pakastemarjat ja erilaiset pähkinät.
Vinkki! Käytä uunijäätelön pohjana keksien tilalla valmista gluteenitonta mutakakkua.

Resepti ja kuva: Marjo Jokinen, Keliakialiitto

Löysitkö etsimäsi?