RAY:n hallitus esittää Keliakialiitolle lisää resursseja toiminnan kehittämiseen

10.1.2013 kirjoittanut Marika Vanhatalo (marika.vanhatalo a kealiakialiitto.fi)

Raha-automaattiyhdistyksen avustusesitys vuodelle 2013 julkaistiin joulun alla. Esitys lupailee Keliakialiitolle hyviä uutisia.

Esityksen mukaan liiton yleisavustus olisi nousemassa, mikä mahdollistaisi aluetoimistoverkoston kehittämisen. Uutena projektina on käynnistymässä Gluteenitonta turvallisesti ruokapalveluissa -aineistoprojekti, jonka tavoitteena on kehittää keliaakikkoasiakkaiden ruokapalveluiden turvallisuutta ja lisätä ravitsemisalan ammattilaisten tietoisuutta keliakiaruokavaliosta.

– Olemme hyvin ilahtuneita RAY:n hallituksen esityksestä. Tavoitteenamme on ollut jo pitkään saada viiden aluetoimiston verkosto palvelemaan niin jäsenkuntaa kuin sidosryhmiä tasapuolisesti eri puolilla Suomea. Nyt se näyttäisi olevan mahdollista yleisavustuksen korotuksen turvin, Keliakialiiton toiminnanjohtaja Leila Kekkonen arvioi.

Viime vuonna käynnistetty, nelivuotinen Hehkuva-projekti on myös saamassa jatkorahoituksen, samoin sopeutumisvalmennustoiminta. Lisäksi Keliakialiitolle esitetään investointiavustusta keskustoimiston laajennukseen Tampereella.

RAY tukee järjestöjen perustoimintaa sekä ajankohtaisiin teemoihin tarttuvia määräaikaisia kehittämisprojekteja ja investointeja. Avustukset myönnetään vuosittain hakemusten perusteella. Vuonna 2013 avustuksia jaetaan yhteensä 301 miljoonaa euroa. Avustuksia saa 776 järjestöä 1590 kohteeseen. Valtioneuvosto tekee lopullisen päätöksen avustuksista alkuvuodesta 2013.

Lisätietoa vuoden 2013 avustusten jakoehdotuksista on Raha-automaattiyhdistyksen verkkosivuilla