Huvilan kahvila on Vuoden 2013 gluteeniton yritys ja
Ravintoraision gluteenittomat kaura-myslisämpylät
Vuoden 2013 gluteeniton tuote

17.5.2013 kirjoittanut Leena Kokko (leena.kokko a keliakialiitto.fi)
Huvilan_kahvila_2013

Provena_kaura-myslisampyla_2013

Pirkka_paistopisteleipa_2013

Voittajat julkistettiin Keliakia 2013 -messuilla 17.5. – katso video!

Vuoden 2013 gluteenittomaksi yritykseksi on valittu Huvilan kahvila Helsingistä ja Vuoden gluteenittomaksi tuotteeksi Ravintoraision Provena gluteenittomat kaura-myslisämpylät. Kunniamaininta myönnettiin Ruokakeskon gluteenittomille Pirkka-paistopisteleiville. Valinnat julkistettiin Keliakia 2013 -messuilla Tampereella 17. toukokuuta.

Keliakialiiton järjestämässä kilpailussa etsitään vuorovuosin vuoden gluteenitonta tuotetta tai vuoden gluteenitonta yritystä tai palvelua. Keliakiamessujen kunniaksi jaettiin tänä vuonna tunnustukset molemmissa kilpailusarjoissa. Kilpailulla halutaan kannustaa yrityksiä kehittämään tuotteita ja palveluita gluteenitonta ruokavaliota noudattaville asiakkaille.

– On hienoa, että yritykset panostavat niin laajalla rintamalla uusien gluteenittomien tuotteiden ja palveluiden kehittämiseen. Se ilahduttaa kovasti keliaakikoita, kiittää Keliakialiiton toiminnanjohtaja Leila Kekkonen.

Vuoden gluteeniton yritys ja palvelu -kilpailuun tuli yhteensä seitsemän ehdotusta. Vuoden gluteeniton tuote -kilpailuun osallistui kaikkiaan 20 ehdotusta.

Vuoden gluteeniton tuote ja yritys -tunnustuksia on jaettu vuodesta 2001 lähtien. Ehdotuksia voivat tehdä sekä keliaakikot että yritykset itse. Voittajat valitsee kilpailuraati. Valintaperusteina kilpailussa ovat muun muassa: turvallisuus, hygieenisyys, laatu, tuotekehittely, tuotevalikoiman monipuolisuus, asiakaspalvelu, palvelun saatavuus kuluttajalle, innovatiivisuus ja hinta.

Kiitetty gluteeniton kahvila

Vuoden 2013 gluteenittomaksi yritykseksi valittu Huvilan kahvila on tarjonnut gluteenittomia herkkuja Helsingin ydinkeskustassa Hakasalmen huvilassa viime vuoden alusta.

Kilpailun arviointiraati luonnehti kahvilaa keliaakikon paratiisiksi, kun koko runsas tarjonta on gluteenitonta, valikoima on laaja, kaikki itse paikan päällä tehtyä ja tuoretta, tuotteet ovat herkullisia ja maistuvat muillekin kuin keliaakikoille.

– Meille gluteenittomuus on itsestäänselvyys, yrittäjä Leila Farin iloitsee tunnustuksesta ja toteaa olevansa yllättynyt valinnasta.

Farin on itse keliaakikko ja kertoo miettineensä gluteenittoman kahvilan perustamista jo pitkään. Sopivan liiketilan löydyttyä hän päätyi perustamaan kokonaan gluteenittoman kahvilan, koska oli helpompaa valmistaa kaikki tuotteet gluteenittomina.

– Valikoimissamme on sekä suolaista että makeaa. Erityisen ylpeä olen täytetyistä sämpylöistämme, karjalanpiirakoistamme ja hapatteeseen tehdystä tummasta leivästämme sekä myös korvapuusteistamme ja kinuskikakustamme. Ne ovat maistuneet muillekin kuin keliaakikoille.

Provena kaura-myslisämpylät vuoden gluteeniton tuote

Ravintoraision Provena-tuoteperheen gluteenittomat kaura-myslisämpylät valittiin vuoden gluteenittomaksi tuotteeksi. Arviointiraati kiitti voittajatuotetta herkullisen ja houkuttelevan näköiseksi, kuin kotona tehdyksi. Reilunkokoisen sämpylän siemenet ja rusinat lisäävät ruokaisuutta ja antavat hyvän suutuntuman ja aavistuksen makeutta makuun. Myös tuotteen kaura- ja kuitupitoisuutta ja hyvää saatavuutta arvostettiin.

– Arvostamme tätä tunnustusta ja olemme itsekin todella tyytyväisiä tuotteeseen. Kauran ansiosta sämpylät ovat erityisen herkullisia ja terveellisiä. Gluteenittomista viljoista kaura on kaikkein ravintorikkain ja tuo hyvän lisän keliaakikon ruokavalioon. Palkinto on myös tunnustus kauraosaamisellemme ja ainutlaatuiselle puhdaskauraprosessillemme, toteaa markkinointipäällikkö Pauliina Raiko Raisio-konsernin elintarvikeyksiköstä.

Raikon mukaan niin voittajasämpylän kuin muidenkin yrityksen gluteenitonta kauraa sisältävien sämpylöiden tuotekehityksessä on panostettu erityisesti tuotteen hyvään makuun ja rakenteeseen.

– Tavoitteena oli kehittää sämpylä, joka maistuu koko perheelle. Lisäksi olemme kiinnittäneet huomiota sämpylän kokoon ja kuitupitoisuuteen, kertoo Raiko.

Raisio-konsernissa aloitettiin gluteenittomien jauhoseosten tuotekehitys vuonna 1979 ja kaksi vuotta myöhemmin niiden valmistus. Ensimmäiset gluteenitonta kauraa sisältävät Provena-tuotteet tulivat markkinoille vuonna 2006. Provena kaura-myslisämpylän lisäksi yrityksen valikoimiin kuuluu kaksi muutakin pakastesämpylää.

– Pakastesämpylät ovat suosituimpia gluteenittomia tuotteitamme, sanoo Raiko.

Gluteenittomille Pirkka-paistopisteleiville kunniamaininta

Ruokakeskon gluteenittomille Pirkka-paistopisteleiville myönnettiin kunniamaininta Vuoden 2013 gluteeniton tuote -kilpailussa.

Raati perusteli kunniamainintaa seuraavin luonnehdinnoin: erinomainen innovaatio, keliaakikkokin voi saada juuripaistetun lämpimän leivän kaupasta, kuten muutkin asiakkaat.

– Kunniamaininta tuntuu hienolta. Gluteenittomien tuotteiden kysynnän kasvaessa olemme nähneet tärkeäksi kehittää gluteenittomien Pirkka-tuotteiden sarjaa. Paistopisteleivät ovat uudenlainen vaihtoehto K-ruokakauppojen valikoimiin gluteenitonta ruokavaliota noudattaville ja ne ovat saaneet kuluttajilta erittäin hyvän vastaanoton, kertoo Ruokakeskon myynninkehityspäällikkö Marko Rönnblad.

Pirkka-sarjan gluteenittomat paistopisteleivät ovat olleet K-ruokakauppojen valikoimassa marraskuusta 2012 alkaen. Tuotteet ovat paistopussissa gluteenittomuuden takaamiseksi. Pussia ei poisteta tai avata missään vaiheessa kaupassa, vaan tuotteet myös paistetaan uunikäyttöön soveltuvassa pussissaan. K-ruokakaupoilla on tarkat ohjeet tuotteiden käsittelyyn, jotta kuluttajille voidaan taata tuotteen säilyminen gluteenittomana ja keliaakikolle turvallisena, Rönnblad selvittää.

Yrityksen ensimmäinen gluteeniton tuote Pirkka gluteeniton karkea leipa tuli Pirkka-sarjan valikoimaan 2000-luvun alkupuolella.