Toista sataa vieraili Keliakialiiton pisteellä eduskunnassa

3.9.2014 kirjoittanut Sanna Talsta (sanna.talsta a keliakialiitto.fi)

Vapaaehtoistoimijat ja liiton työntekijät sekä Keliakialiiton puheenjohtaja, kansanedustaja Inkeri Kerola ja eduskunnan keliakiaverkoston puheenjohtaja, kansanedustaja Anneli Kiljunen seisoivat keskiviikkoaamuna passissa eduskuntatalon edustalla, kun väki saapui työpaikalleen. Keliakiasta ja gluteenittoman ruokavalion tarkkuudesta kertovat esitteet ja maistiaisiksi varatut gluteenittomat myslipatukat tekivät kauppansa ja moni kansanedustaja pysähtyi kertomaan omista kokemuksistaan keliakian tai gluteeniherkkyyden kanssa.

Liiton väki eduskunnassa

Eduskunnan ravintolaan oli päivän kunniaksi varattu gluteeniton lounas. Ravintolan kabinetissa Keliakialiiton väki esitteli keliaakikon arkea ja ruokavaliohoidon haasteita. Paikalla kävi toista sataa ihmistä ja moni heistä halusi teettää myös keliakian pikatestin.

- Aihe ja teema kiinnostivat selvästi. Lähestymistapa oli vuorovaikutteinen ja positiivinen. Päivä onnistui erittäin hyvin. Keliakiaverkoston puheenjohtajana tapaan harvoin yhtä hyvää tapahtumaa. Ihmiset olivat aidosti läsnä ja moni kertoi lähellä olevista keliaakikoista, vaikka eivät itse sairastaisi, kiitteli eduskunnan keliakiaverkoston puheenjohtaja Anneli Kiljunen.

Pikatesti eduskunnassa

Keliakiaverkostossa pohdittiin seuraavaa hallitusohjelmaa

Keliakiaverkosto kokoontui iltapäivällä. Läsnä kokouksessa olivat Kiljunen (sd.), Inkeri Kerola (kesk.), Johanna Karimäki (vihr.), toimittaja ja keliaakikko Eija Kallioniemi, Keliakialiiton toiminnanjohtaja Leila Kekkonen, liiton viestintäpäällikkö Leila Alivuotila ja Etelä-Suomen aluevastaava Minna Halve.

Kokouksessa keskusteltiin keliakiaviikon teemasta, keliakian hyvän ruokavaliohoidon vaatimasta ehdottomasta tarkkuudesta, ja käsiteltiin ministereiden vastaukset viime keväänä tehtyihin kirjallisiin kysymyksiin, jotka koskivat ruokavaliokorvauksen sitomista indeksiin ja toimeentulotukea saavien keliaakikkojen mahdollisuutta hoitaa sairauttaan. Lisäksi tapaamisessa suunniteltiin vaikuttamistoimenpiteitä eri puolueiden vaaliohjelmiin ja sitä kautta tulevaan hallitusohjelmaan.