Uusi verkkopalvelu tukee keliaakikon hyvinvointia

1.12.2014 kirjoittanut Marika Vanhatalo (marika.vanhatalo a kealiakialiitto.fi)

Keliakialiitto julkaisee ensi keväänä keliaakikon hyvinvointia tukevan verkkopalvelun. Palveluun tulee hyvinvointia käsittelevää luettavaa, katseltavia videoita sekä harjoituksia, joissa pohditaan omia kokemuksia ja tunteita.

Palvelun tarinapankissa julkaistaan eri-ikäisten ja erilaisissa elämäntilanteissa olevien keliaakikoiden kokemuksia.

– Tarinat toimivat vertaistukena, jokainen kävijä voi myös rikastuttaa pankin sisältöä kirjoittamalla oman kertomuksensa. Lisäksi verkkopalveluun avataan blogi, jossa jutellaan monipuolisesti keliaakikoiden ja heidän läheistensä arjesta, kertoo projektipäällikkö Eeva Laine Hehkuva-projektista.

Palvelu tehdään henkiseen hyvinvointiin keskittyvässä Hehkuva-projektissa. Sen taustalla on projektissa kerätty tieto keliaakikon henkisen hyvinvoinnin tekijöistä.

Verkkopalveluun on avoin pääsy kaikille keliaakikoille, heidän läheisilleen sekä esimerkiksi terveydenhuollon ammattilaisille. Palvelua pääsee käyttämään tietokoneella, puhelimella tai tabletilla, joissa on internetyhteys.

Helppokäyttöinen ja kätevästi saatavilla

Keliakialiitto toteuttaa verkkopalvelun yhdessä soveltavaa tutkimusta tekevän VTT:n kanssa. VTT:n asiantuntijoilla on kokemusta terveyspalveluiden kehittämisestä ja niiden vaikutuksesta ihmisen käyttäytymiseen. Palvelussa hyödynnetään VTT:n ja Jyväskylän yliopiston yhdessä kehittämiä harjoituksia, jotka perustuvat viimeisimpiin psykologisiin menetelmiin.

Tutkimukset ovat osoittaneet, että verkkopalvelut voivat parantaa ihmisten hyvinvointia ja tukea käyttäytymisen muutoksessa ja uusien taitojen oppimisessa. Kiireen keskellä yhä useampi etsii ratkaisuja, joiden avulla voisi voida paremmin.

– Henkisen hyvinvoinnin kysymyksissä on tärkeää, että apua löytää silloin, kun kiinnostus asiaa kohtaan herää. Parhaimmillaan palvelu on helppokäyttöinen, luotettava ja kätevästi aina saatavilla, VTT:n erikoistutkija Marja Harjumaa kertoo.