Suunta-palvelussa keliaakikot kertovat tarinansa

9.1.2015 kirjoittanut Marika Vanhatalo (marika.vanhatalo a kealiakialiitto.fi)

Keliakialiiton Suunta-verkkopalvelussa on mahdollisuus kertoa ja jakaa omia kokemuksia keliakiasta ja gluteenittomasta elämästä toisten vertaisten kanssa.

Verkkopalvelussa julkaistaan yli 30 eri-ikäisten ja erilaisissa elämäntilanteissa olevien keliaakikoiden kirjoittamaa tarinaa. Osa tarinoista julkaistaan videoina. Keliakialiitto avaa Suunta-verkkopalvelun tänä keväänä.

Keliaakikot kirjoittavat Suunta-palvelussa monenlaisista kokemuksista: elämästä juuri nyt, muistoista vuosikymmenten takaa, sairauden tuomista vaikeuksista ja pettymyksistä sekä hyvistä, voimaa antavista asioista. Kirjoittajat pohtivat omaa sopeutumistaan ja suhtautumistaan elämäänsä keliakian kanssa. Tarinoista voi lukea tunteita, joita syömiseen liittyvät sosiaaliset tilanteet ovat keliaakikoissa herättäneet.

Kyläillessä keliakiasta toki on harmia. Yllätyskyläilyjä ei juuri tule tehtyä kuin hyvien ystävien luokse. Silloin minulla on omat eväät mukana. Vaikeinta on vierailla puolituttujen luona. En haluaisi herättää huomiota ruokavalioni takia. Kauheinta, mitä tiedän, on joutua kertomaan vieraitten ihmisten joukossa, miten se keliakia oikein ilmeni. Kahvipöytäkeskusteluksi löysät ulosteet ja ilmavaivat eivät oikein istu.

”Keliaakikkona tunnen kuuluvani joukkoon, kun läheiset ihmiset ymmärtävät sairauteni ja pitävät minua samanarvoisena. Vaikka keliakiasta puhutaan sairautena, en koe sitä elämässäni esteenä. Pienistä puutteista huolimatta olen selvinnyt keliakian kanssa tähän asti, ja olen hyvin tyytyväinen tilanteeseeni. Sairauteen asennoituminen on merkittävä asia.”

Uusia näkökulmia omaan tarinaan

Keliakia on muuttanut monen elämää – vaikuttanut ihmissuhteisiin ja haastanut myös itseä muuttumaan. Toisten kirjoittamat kokemukset voivat antaa uusia näkökulmia omaan keliakiatarinaan ja auttaa jaksamaan sairauden kanssa.

”Ex-poikaystäväni ei tuntunut ymmärtävän keliakiaani ollenkaan. Hän hoki vain kokoajan kaupassa "No onpa kallista." tai "Maistuu todella kummalliselle.” Tuli aina paha mieli. Nykyinen poikaystävä ymmärtää rajoitukseni ja ottaa sen huomioon, kun menemme ulos syömään. Hän myös osaa arvostaa ruokiani ja leipomuksiani, mikä tuntuu hyvältä. Ihanaa huomata, että ei keliakia oikeasti rajoita elämää, jos ei anna sen rajoittaa. Sen kun elää vain ja nauttii! Niin minä teen ja aion jatkossakin tehdä.”

Suunta-verkkopalvelussa jokainen kävijä voi kirjoittaa oman kertomuksensa. Tarina voi auttaa muita, mutta myös selkiyttää omia kokemuksia ja tunteita.

”Kun kirjoitin tämän oman tarinani, tajusin miten terapeuttista se oli. En ole ajatellut, että henkistäkin puolta pitäisi läpikäydä. Jatkuva keliakiasta vaahtoaminen on lähinnä ärsyttänyt, onhan niitä nyt hankalampiakin asioita.”

Läheiset kertovat perheen arjesta

Suuntaan on koottu myös keliaakikoiden läheisten tarinoita. Keliaakikoiden puolisot ovat kirjoittaneet yhteisen, gluteenittoman arjen elämisestä. Puolisoiden tarinoissa kerrotaan huolehtimisesta, mutta myös huolesta, jota läheisen keliakia herättää. Keliaakikkolasten vanhemmat kertovat tarinoissaan oman lapsensa sopeutumisesta gluteenittomaan ruokavalioon sekä vanhemmuuden kokemuksistaan.

Suunta tukee gluteenitonta hyvinvointia

Tarinoiden lisäksi Suunnassa julkaistaan gluteenitonta hyvinvointia käsittelevää luettavaa sekä harjoituksia, joita tekemällä voi pohtia ja työstää omia kokemuksia ja tunteita. Keskustelua käydään Suunnan blogeissa. Verkkopalvelu on avoin kaikille kiinnostuneille.

Suunta toteutetaan Keliakialiiton keliaakikoiden henkiseen hyvinvointiin keskittyvässä Hehkuva-projektissa. Sisältö perustuu projektissa kerättyyn tietoon keliaakikoiden henkiseen hyvinvointiin vaikuttavista tekijöistä.