Gluteenittomia tuotteita 2017 -listaus auttaa kaupassa

27.3.2017 kirjoittanut Sanna Talsta (sanna.talsta a keliakialiitto.fi)
Gluteenittomia tuotteita 2017
Keliakialiitto on julkaissut Gluteenittomia tuotteita 2017 -oppaan. Vuosittain päivitettävään oppaaseen on koottu vähittäiskaupoissa myytäviä, gluteenittomaan ruokavalioon soveltuvia tuotteita.

Opas antaa kattavan kuvan tämänhetkisestä tuotevalikoimasta ja helpottaa arjen valintoja.

- Uusia tuotevalmistajia ja maahantuojia on tullut runsaasti lisää. Markkinoilla on ennätyksellisen monipuolisesti eri tyyppisiä leipiä, ja kiireistä arkea helpottavien tuotteiden kuten erilaisten valmisjauhoseosten, taikinoiden sekä valmisruokien ja puolivalmisteiden valikoima on lisääntynyt, kertoo Keliakialiiton tuoteasiantuntija Tarja Heimolehto.

Oppaan sisältämät tiedot löytyvät Keliakialiiton verkkosivuilta, mistä oppaan voi myös ladata pdf-muodossa. Painettua opasta voi tilata Keliakialiitosta 1,80 euron hintaan (+ toimituskulut).

Tilaa opas

Keliakialiiton jäsenet saavat oppaan 4.5. ilmestyvän Keliakia-lehden välissä.

Listauksessa ilmoitetut tuotetiedot perustuvat yritysten ilmoittamiin tietoihin. Oppaassa olevien tuotteiden lisäksi vähittäiskaupoista löytyy muitakin gluteenittomaan ruokavalioon soveltuvia tuotteita.

Valmistajat muuttavat tuotteiden ainesosia toisinaan, joten keliakiaa sairastavan tulee aina lukea ainesosaluettelo ja tarkistaa tuotteen soveltuvuus gluteenittomaan ruokavalioon.

Ajankohtaista tietoa tuotemuutoksista saa yritysten ja Keliakialiiton verkkosivuilta ja some-kanavista sekä Keliakia-lehden Gluteenittomat tuotteet -palstalta.