Ensimmäiset Gluteenittoman palvelun merkit Tampereelle ja Rovaniemelle

6.4.2017 kirjoittanut Sanna Talsta (sanna.talsta a keliakialiitto.fi)
Soppajasumppi
"Leivomme kaiken itse, ja totesimme, että täysi gluteenittomuus on meille helpompaa", sanoo yrittäjä Satu Urasto Sopasta ja Sumpista.

Pellascafe
"Kerran yksi asiakas tuli halaamaan, kun oli niin onnellinen laajasta gluteenittomasta valikoimasta", kertoo yrittäjä Katriina Pellas Pella's cafesta.
Keliakialiitto on myöntänyt kahdelle ensimmäiselle suomalaiselle yritykselle Gluteenittoman palvelun merkin käyttöoikeuden. Merkin saavat 6.4.2017 tamperelainen Pella´s cafe ja rovaniemeläinen Cafe&Catering Soppa ja Sumppi.

- Pella´s cafe ja Soppa ja Sumppi valmistavat ja tarjoavat luotettavasti gluteenittomia annoksia. Molemmat yritykset haluavat palvella hyvin gluteenitonta ruokavaliota noudattavia asiakkaita. Olemme erittäin iloisia merkkien myöntämisestä, toteaa Keliakialiiton tuoteasiantuntija Marjo Jokinen.

Keliakialiitto julkaisi Gluteenittoman palvelun merkin marraskuussa. Vastaavanlainen merkki on käytössä useassa Euroopan maassa, ja sen avulla on tarkoitus helpottaa gluteenitonta ruokavaliota noudattavien ruokailua kodin ulkopuolella.

Cafe&Catering Soppa ja Sumppi on kolmevuotias perheyritys, joka muutti kaksi vuotta sitten Ylläkseltä Rovaniemelle. Lounaskahvila toimii täysin gluteenittomasti. Laaja valikoima on saanut gluteenitonta ruokavaliota noudattavat asiakkaat haukkomaan henkeään.

Pella´s cafe on toiminut Tampereella kaksi ja puoli vuotta. Kahvilan leivonnaisista 90–95 prosenttia leivotaan itse. Pullaa lukuun ottamatta kaikki muu leivotaan gluteenittomista jauhoista. Suosituimpia gluteenittomia tuotteita ovat kakut, suolaiset piirakat ja brunssi.

Uusia ”merkillisiä ravintoloita” tulossa lisää

Marjo Jokisen mukaan Gluteenittoman palvelun merkki on herättänyt sekä yritysten että asiakkaiden huomion.

- Gluteeniton asiakaskunta odottaa kovasti lisää ”merkillisiä ravintoloita”. Olemme erityisen ilahtuneita siitä, että merkkiä hakeneita yrityksiä on eri puolilta Suomea. On hienoa, että yritykset haluavat erottua joukosta ja tarjota taatusti turvallista gluteenitonta syötävää. Julkistamme vielä kevään aikana lisää merkin saaneita yrityksiä, hän kertoo.

Gluteenittoman palvelun merkin saamiseksi yrityksen gluteenittoman osaamisen tulee olla kunnossa. Tämä varmistetaan kouluttautumisella, ja osaaminen myös testataan. Ennen Gluteenittoman palvelun merkin käyttöoikeuden saamista toimipaikassa suoritetaan sertifiointikäynti, jossa gluteenittomuus varmistetaan käytännössä. Gluteenittomuuden toteutumista seurataan myös jatkossa.

Yritys voi kertoa merkin käyttöoikeudesta esimerkiksi ovessa ja ruokalistassa olevien merkkien avulla. Jotta yritys voi saada merkin, sen kaikkien annosten ei tarvitse olla gluteenittomia.

Lue lisää Gluteenittoman palvelun merkistä
Keliakialiitto hallinnoi myös Gluteenittoman tuotteen merkkijärjestelmää